Veritas RS 3 (1 G.) `2009 - Гоночный автомобиль (Германия) 2009 | |
|
345 000 € |
Październik 2009 - niemieckie Vermot AG po kilku latach mniej lub bardziej
intensywnych prac rozpoczyna produkcję zjawiskowego Veritasa RS III. W firmie
pracuje zaledwie piętnaście osób, którym złożenie jednego egzemplarza zajmuje
około ośmiu tygodni. Pierwszy RS III trafi w ręce właściciela już w styczniu
2010 roku, czyli prawie... 10 lat od publicznego pokazu pierwszego prototypu.
Historia samej marki Veritas sięga jednak znacznie dalej. Firma powstała tuż po
II wojnie światowej i już w ciągu pierwszych dwunastu miesięcy od jej założenia
na bazie BMW 328 zbudowano pierwszy model (zakład tworzyli byli pracownicy BMW).
Przez pierwsze kilka lat samochody Veritasa zdobyły aż 13 niemieckich mistrzostw
wygrywając w 29 wyścigach. W roku 1951 Veritas Meteor jako pierwsze niemieckie
auto pojawił się w Formule 1. W kolejnych latach niestety zabrakło nie tylko
szczęścia, ale i pieniędzy - w 1953 roku firma upadła i przejęło ją BMW, po czym
słuch o niej zaginął. Veritas powrócił do żywych mocnym akcentem podczas targów
Essen w 2000 roku. Właśnie tam pokazano po raz pierwszy koncept wyczynowego
roadstera o oznaczeniu RS III, który napędzało bawarskie V12 mające produkować
aż 680 KM.
Na kolejny ruch trzeba było czekać blisko osiem lat. Wiosną 2008 ujawniono
zrestylizowany i zmodyfikowany technicznie model RS III z dwoma wariantami
silnikowymi: 480-konnym V8 oraz 600-konnym V10 (oba produkcji BMW). Prace
wykończeniowe trwały jeszcze przeszło rok i finalna wersja RS III zadebiutowała
latem 2009 roku.
W porównaniu do prototypu model znacząco dopieszczono stylistycznie i nadano mu
wygląd wściekłej do rozpuku osy zmiksowanej z wygłodniałym rekinem. Obok
zupełnie nowych kształtów świateł z przodu (xenony) i z tyłu pojawiły się nowe
wloty powietrza (a stare, z wielkim nozdrzem na przedniej masce włącznie,
zniknęły), przetłoczenia, nowy dyfuzor oraz co najmniej tuzin nowych łopatek,
skrzydełek, spoilerów czy innych wihajstrów poprawiających aerodynamikę w
stopniu doprowadzającym wszystkich dyplomowanych speców od mechaniki płynów do
stanu szczytowania.
Nadwozie roadstera zbudowano z włókien węglowych i nałożono na rurową ramę. W
pełni nastawne, dopracowane na niezliczonych zakrętach Nordshleife zawieszenie
pojazdu wspomagają komponenty firmy Öhlins, nowy układ hamulcowy z ceramicznymi
tarczami przyszedł od Brabham Racing (z przodu 38-centymetrowe tarcze i
6-tłoczkowe zaciski, z tyłu 35,5 cm i po 4 tłoczki), kubełkowe fotele obite
Nappą (gatunek skóry), które dodatkowo zmodyfikowano, dostarczył Recaro, a opony
nakładane na 22-calowe, pięcioramienne obręcze przyjechały od Dunlopa. Veritas
ostrzega, że ich samochód jest tylko "dla kierowców, którzy naprawdę potrafią
prowadzić", zostawiając jednak, obok rurowej klatki przeciwkapotażowej po
stronie kierowcy i pasażera (wysuwanej), margines bezpieczeństwa. Mniej pewni
siebie mogą aktywować ABS oraz zapobiegający poślizgowi napędzanych kół system
TCS. Pojazd mieści dwie osoby w układzie 1+1, co oznacza, iż fotel pasażera jest
domyślne przykryty i nikt o zdrowych zmysłach z własnej woli szybko w nim nie
zasiądzie.
Awangardowy roadster wynoszący z historii firmy to, co najlepsze (nawet grill
inspirowany oryginalnym Meteorem) napędzany jest w finalnej formie V10 produkcji
BMW. Ci, którzy śledzili losy prototypu mogą być jednak nieco rozczarowani -
jednostka rozwija "tylko" 507 koni mechanicznych, czyli tyle samo, co seryjne M5
i M6. Na szczęście wszelkie zmartwienia ucinają liczby podawane przez producenta,
które sugerują, iż... osiągi pojazdu na tym w ogóle nie ucierpiały. RS III
będzie rozwijał prędkość 100 km/h w zaledwie 3,2 sekundy i rozpędzał się do
prawie 350 km/h! Standardowo silnik ma współpracować z 7-stopniową przekładnią
SMG, a na specjalne życzenie będzie dostępna ręczna skrzynia biegów o sześciu
przełożeniach.
Ostatnie, intensywne testy mierzącego zaledwie 97 centymetrów wysokości RS III
miały miejsce w pierwszych tygodniach października 2009 roku na angielskim
Brands Hatch. Co ciekawe w grupie fabrycznych kierowców firmy zasiada Sven
Heidfeld, młodszy brat Nicka Heidfelda, który do końca sezonu 2009 ścigał się z
Robertem Kubicą w barwach zespołu BMW Sauber. Jazdy próbne to jeden z ostatnich
punktów przed rozpoczęciem produkcji modelu, którego pierwszy model trafi do
właściciela w styczniu 2010 roku.
Produkcja RS III będzie limitowana do zaledwie 30 egzemplarzy, z których pięć
już sprzedano (do Monako, Australii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Szwajcarii),
a kolejnych osiem zostało już "zaklepanych". Na pozostałe siedemnaście czeka...
ponad 100 chętnych! Producent przewiduje, iż cały nakład sprzeda się jeszcze
przed końcem 2009 roku. Samochód będzie składany ręcznie na trzech stanowiskach
(jedno dla podwozia, jedno dla karoserii i jedno dla przedziałów kierowcy i
pasażera) w zakładzie firmy w Gelsdorf. Plany na przyszłość? RS III Coupe!
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V10
Położenie - przód
Pojemność - 4999 cm³
Moc - 507 KM
Moment obrotowy - 520 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - SMG (7) // manual / 6
WYMIARY
Masa - brak danych
Długość - 4680 mm
Szerokość - 2020 mm
Wysokość - 970 mm
Rozstaw osi - 2840 mm
Opony przód - 255/30 ZR 22
Opony tył - 325/25 ZR 22
OSIĄGI
0-100 km/h - 3.2 s
Prędkość maksymalna - 347 km/h
AutoGEN.pl -
Przemysław Rosołowski - 21.10.2009