Arash AF10 Concept `2009 - СпортКупе (Великобритания) 2009 | |
|
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 21.02.2016
Arash Farboud od początku XXI wieku projektuje
i buduje pojazdy sportowe własnej konstrukcji, z których część weszła po
licznych modernizacjach do produkcji przez inne firmy (Rossion, Ginetta). W 2002
roku Brytyjczyk zaprezentował supersportowego Farbouda GT (przemianowanego
później na Arash LM), którego wdrożenie do produkcji przekładano z roku na rok,
ostatecznie jej nie rozpoczynając. W roku 2003 premierę miał o wiele bardziej
cywilizowany, mniejszy Farboud GTS. Auto także nie weszło do produkcji pod
nazwiskiem twórcy, ale licencję na jego budowę zakupił inny Brytyjczyk i GTS pod
marką Farbio wszedł na rynek w drugiej połowie 2007 roku. Kilka lat później
przejęła go Ginetta.
Sam Farboud z niesłabnącym zapałem poszedł dalej i w marcu 2006 roku założył
firmę, która za nazwę przyjęła tym razem jego imię. Jeszcze w tym samym roku na
wystawie w Londynie pokazano grubo ciosaną makietę pierwszego modelu nowej marki,
supercoupe AF10, którego pierwsze szkice powstały kilkanaście miesięcy wcześniej.
Projekt już na pierwszy rzut oka zdradzał źródło głównych inspiracji - Ferrari
Enzo, które w tym czasie było jednym z najszybszych, produkowanych seryjnie
samochodów na świecie.
Aby uzyskać jak najniższą masę nadwozie AF10 z unoszonymi do góry drzwiami miało
być wykonane w całości z włókien węglowych, podobnie jak kadłub z przedziałem
pasażerskim. Pojazd mający utrzymywać jak najbardziej sportowy charakter mógł "pochwalić
się" brakiem kontroli trakcji, poduszek powietrznych oraz gołymi podłogami,
dzięki czemu kierowca miał być jeszcze bliżej maszyny. Wnętrze obito w miejscach
dotyku skórą, a w ramach wyposażenia seryjnego znalazła się klimatyzacja, system
nawigacji satelitarnej, odtwarzacz mp3 oraz kamery przekazujące obraz z wydarzeń
rozgrywających się za samochodem, wszystko zintegrowane z dotykowym
wyświetlaczem. Samochód standardowo miał poruszać się na kołach z 19-calowymi
felgami, opcje zakładały instalacje obręczy o średnicy do 21 cali.
Oryginalny plan zakładał, że siła napędowa AF10 pochodzić będzie od silnika
pracującego w wyścigowym Corvette, startującego w wyścigach pokroju Le Mans.
Siedmiolitrowy motor w podstawowej wersji rozwijał około 560 koni mechanicznych,
a w turbodoładowanej (nigdy nie zbudowany Arash AF10-S) miał dostarczać ponad
860 KM. Napęd przenoszony miał być tylko na tylną oś poprzez 6-stopniową
przekładnię marki Graziano. O utrzymanie się pojazdu na drodze przy większych
prędkościach dbałoby aktywne ospoilerowanie z przodu i z tyłu oraz dyfuzor i
odpowiednio ukształtowane podwozie. Prędkość maksymalna: prognozowane 330 km/h.
Przyspieszenie od zera do setki: poniżej trzech i pół sekundy.
Testy przeprowadzane na kolejnych prototypach między czerwcem 2006 roku i
styczniem 2007 roku miały doprowadzić do opracowania wersji, którą miałaby
trafić do produkcji na specjalne zamówienia. Pierwsze egzemplarze w cenie 172
tysięcy funtów każdy miały dotrzeć do klientów już latem 2007, a roczna
produkcja w fabryce w Sawston nie miała przekraczać 25 sztuk.
Pierwszy, przedprodukcyjny egzemplarz AF10 pokazano światu jesienią 2008 roku, a
rok później samochód osiągnął pełną dojrzałość. W planach na przyszłość pojawiła
się instalacja 640-konnego, doładowanego V8 z Chevroleta Corvette ZR-1,
800-konny AF10 S oraz ewolucja o mocy zwiększonej do przeszło tysiąca koni
mechanicznych, a produkcja AF10 miała sięgnąć 70 egzemplarzy w ciągu kolejnych
pięciu lat. Do tego jednak nigdy nie doszło. AF10 powstał najprawdopodobniej
tylko w jednym egzemplarzu, na którym Arash stale testuje nowe pomysły i który
można od czasu do czasu spotkać na różnego typu wystawach samochodowych na
terenie Wielkiej Brytanii. W roku 2012 pojazd ewoluował w supercoupe z
wolnossącą jednostką V10 o pojemności 5,5 litrów i mocy przeszło 850 KM, a w
roku 2016 w kosmiczną hybrydę z napędem Warp Drive.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V8
Położenie - centralne
Pojemność - 7008 cm³
Moc - 560 KM
Moment obrotowy - 685 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - manual / 6
WYMIARY
Masa - 1200 kg
Długość - 4400 mm
Szerokość - 2000 mm
Wysokość - brak danych
Rozstaw kół (przód/tył) - 2690 mm/2690 mm
Opony przód - 19''
Opony tył - 19''
OSIĄGI
0-100 km/h - 3.4 s
Prędkość maksymalna - 328 km/h