Toyota FT-86 Concept `2009 - Спортивный автомобиль (Япония) 2009 | |
|
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 27.11.2011
Celica, MR2, Supra, Corolla AE86 - wszystkie
te, sportowe modele Toyoty celowały w kierowcę i przynosiły radość z jazdy całym
pokoleniom. Każdy z nich charakteryzował się napędem przenoszonym tylko na tył,
niewielką masą własną i silnikiem umieszczonym z przodu lub centralnie (MR2). I
każdy z nich, ze szczególnym naciskiem na budowaną w latach 1983-1987 sportową
Corollę, stał się inspiracją dla konceptu zupełnie nowej Hachi-Roku (po japońsku
"osiem-sześć"), który zadebiutował pod koniec 2009 roku na salonie samochodowym
w Tokio. Projekt oznaczono skrótem FT-86, który należy rozwijać jako "Future
Toyota 86".
Sama FT-86 to coś więcej, niż tylko koncept czy hołd złożony zasłużonym przodkom
- coupe zwiastowało pojawienie się samochodu produkowanego seryjnie, który miał
swoją premierę w Tokio dokładnie dwa lata później. Nadwozie auta, ciasno
owinięte wokół elementów mechanicznych, zaprojektowano w ośrodku projektowym
Toyoty European Design Development ED2, mieszczącym się we francuskiej
technopolii Sophia-Antipolis. Styliści z powodzeniem przemycili tu ducha znanego
choćby z koncepcyjnego Lexusa LF-A czy eksperymentalnej, hybrydowej Toyoty FT-HS,
pokazanej prawie trzy lata wcześniej.
Kopaktowy koncept postawiono na 19-calowych felgach, a między osiami
rozstawionymi na 257 centymetrów wygospodarowano miejsce dla czterech osób na
oddzielnych fotelach. Deskę rozdzielczą obszyto skórą, którą w wielu miejscach
połączono nie stałymi szwami, ale... suwakami. Zarówno w środku jak i na
zewnątrz auto stara się nieść tego samego ducha, co Corolla AE86, która mimo
zakończenia produkcji przeszło 20 lat wcześniej nadal cieszy się wielką
popularnością wśród amatorów rajdów i wyścigów.
Podobnie jak u przodków, tak i w FT-86 silnik znajdziemy z przodu, a jego moc
poprzez ręczną skrzynię o sześciu przełożeniach będzie płynąć na tylną oś.
Zupełnie nowa jednostka to wspólne przedsięwzięcie Toyoty i Subaru - wolnossący,
lubiący wysokie obroty boxer o czterech cylindrach i pojemności dwóch litrów.
Śmiałe sięgnięcie po płaski układ cylindrów pozwoliło między innymi na bardzo
pożądane obniżenie środka ciężkości całego samochodu. Niestety przy okazji
konceptu Toyota nie pokusiła się o zdradzenie bardziej szczegółowych danych
technicznych.
W zaledwie trzy miesiące po premierze FT-86 doczekała się... tuningu. Specjalny
projekt pod tytułem FT-86 G powstał z okazji wystawy Tokyo Auto Salon i
pojawienia się auta w grze Gran Turismo 5. Pojazd otrzymał od Gazoo Racing
między innymi nowe felgi, ospoilerowanie i fotele Recaro. W marcu 2010 roku
FT-86 przeżyła swoją europejską premierę w Genewie, a rok później w tym samym
miejscu zobaczyliśmy przeprojektowaną FT-86 II. W kwietniu 2011 roku auto jako
Scion FR-S pojawiło się również na salonie samochodowym w Nowym Jorku. W ciągu
kilkudziesięciu miesięcy projekt przybrał formy licznych prototypów, które w
ramach testów pojawiły się między innymi na Nordschleife. Idąc śladami Lexusa
LFA, bez większego rozgłosu Japończycy wystartowali także w serii VLN (Veranstaltergemeinschaft
Langstreckenpokal Nürburgring).
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - B4
Położenie - przód
Pojemność - 2000 cm³
Moc - brak danych
Moment obrotowy - brak danych
Napęd - tył
Skrzynia biegów - manual / 6
WYMIARY
Masa - brak danych
Długość - 4160 mm
Szerokość - 1760 mm
Wysokość - 1260 mm
Rozstaw osi - 2570 mm
OSIĄGI
0-100 km/h - brak danych
Prędkość maksymalna - brak danych