Audi R8 GT Coupe (42) `2010 - ÑïîðòÊóïå (Ãåðìàíèÿ) 2006 | |
HW100 - 45000
UAW55 - 105000 RRW100 - 175000 PKRR - 7500 |
193000 ˆ |
ÒÅÑÒ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 22.05.2010
Śledząc krótką, ale jakże treściwą karierę
drogowego Audi R8 można dość do wniosku, iż auto urodziło się zwycięzcą,
podobnie jak noszący to samo oznaczenie prototypowy model R8, który w latach
2000-2005 nie miał sobie równych w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Cywilny pojazd
zdobył dwukrotnie tytuł wyczynowego samochodu roku (World Performance Car):
najpierw w sezonie 2008 za podstawową, 420-konną wersję napędzaną silnikiem V8,
a potem w roku 2010 za 520-konne V10. W roku debiutu auto wyróżniono również za
wygląd (World Car Design of the Year). Kolekcję tytułów uzupełnia wyścigowe R8
LMS, które w pierwszym, rozwojowym roku startów wygrało w 23 wyścigach i
pozwoliło na zdobycie trzech tytułów mistrzowskich. Ciśnienie gromadzone jako
wypadkowa tych wydarzeń znalazło ujście w maju 2010 roku. Właśnie wtedy Audi
ujawniło oczekiwane od dawna jeszcze lżejsze, jeszcze mocniejsze, jeszcze
szybsze i ściśle limitowane R8 GT.
Gdyby R8 produkowało Lamborghini to GT miałoby wszelkie prawa do noszenia
oznaczenia Superleggera ("super lekka") - w porównaniu do R8 V10, z którym ma
najwięcej wspólnego, auto schudło o dokładnie 100 kilogramów. Punktem wyjścia
dla oszczędności była oczywiście ważąca 210-kilogramów, aluminiowa rama
przestrzenna (Audi Space Frame), do której przytwierdzone są panele nadwozia
oraz magnezowa klatka silnika. Korzystając ze wzmacnianych włóknami węglowymi
tworzyw sztucznych (CFRP) oszczędzono na karoserii ponad 13 kilogramów (klapy
silnika i bagażnika, zderzaki, progi). Stosując cieńsze szyby z poliwęglanów
oszczędzono kolejne 9 kilogramów. Nowy spoiler na kuprze pozwolił na pozbycie
się 1,2 kilograma, a mniej wyrafinowane wykończenie przestrzeni bagażowej na
ujęcie 2,6 kilogramów. Poprawiono też całą masę detali - na przykład końcówki
wydechu wykonano z cieńszej stali, a z odsłoniętego, matowego karbonu powstały
boczne "łopatki" oraz zewnętrzne lusterka, które umocowano na aluminiowych
podstawach.
Kuracja odchudzająca nie skończyła się na samym opakowaniu. Z układu hamulcowego
ubyło 5 kilogramów, z akumulatorów prawie 9,5 kilograma, prawie 3 kilogramy z
izolacji silnika i ponad 2 kilogramy z modułu wlotów powietrza. Idąc dalej w
głąb znajdziemy ubytek kolejnych kilogramów: 8 kilogramów w strefie dywaników i
prawie 32 kilogramów w temacie foteli, które wymieniono na kubełki ze szkieletem
z włókien szklanych.
Poprawiona aerodynamika pozwala R8 GT generować jeszcze więcej siły dociskowej,
niż w zwykłym R8 i to bez zwiększenia oporów powietrza oraz powierzchni czołowej,
sięgającej 1,99 metra kwadratowego. Przepływ powietrza wspomagają zrestylizowane
wloty i wyloty oraz powiększony, karbonowy dyfuzor. Rozkład masy pozostał niemal
niezmieniony: 43% na przednią oś i 57% na tylną (w R8 V10 sięga 44/56).
R8 GT czerpie siłę napędową z 5,2-litrowego V10 z bezpośrednim wtryskiem paliwa
i głowicą cylindrów pokrytą wzorem Ferrari czerwonym lakierem. Moc silnika sięga
560 KM, a moment obrotowy 540 Nm, czyli dokładnie 40 KM i 10 Nm więcej, niż w
zwykłym R8 V10. Producent utrzymuje, iż wzrost parametrów otrzymano jedynie na
drodze zmian w elektronice. Kompletna jednostka składana ręcznie w węgierskim
Györ waży tylko 258 kilogramów i wyposażona jest między innymi w skrzynię
korbową ze stopu aluminiowo-krzemowego oraz suchą miskę olejową, spełniającą też
rolę ważnego przystanku w drodze do obniżenia środka ciężkości. Oszczędność masy
i wzrost mocy premiowane są przyspieszeniem do 100 km/h na poziomie tylko 3,6
sekund i prędkością maksymalną 320 km/h.
Silnik zespolono z sekwencyjną, manualną przekładnią R-Tronic o sześciu
przełożeniach z elektrohydraulicznym sprzęgłem w systemem szybkiego startu (Launch
Control). Przekładnia pracuje w dwóch trybach manualnych oraz dwóch
automatycznych (Sport i Normal) i sterowana jest za pomocą krótkiej dźwigni w
tunelu środkowym lub za pomocą aluminiowych łopatek przy kierownicy. Rozdziałem
mocy pomiędzy osie zajmuje się centralny mechanizm wiskotyczny, który zmontowano
przy przednim dyferencjale. Podczas normalnej jazdy na tylną oś ląduje 85% mocy,
a na przedniej może znaleźć się maksymalnie jej 30%. Rozdzielenie setek koni
mechanicznym pomiędzy koła tylnej osi pochłania mechaniczny dyferencjał, który
przy przyspieszaniu może zostać zblokowany w 25%, a przy poślizgu w 40%.
Zawieszenie R8 GT również nie jest standardowe. Z pozostałymi wariacjami modelu
łączy układ podwójnych, aluminiowych wahaczy oraz wspomagany hydraulicznie układ
kierowniczy, ale odróżniają amortyzatory. Miejsce magnetycznych zajęły
tradycyjne, dla których przewidziano ręczną regulację wysokości w zakresie 10
milimetrów. Seryjnie instalowane są też ceramiczno-karbonowe tarcze hamulcowe o
średnicy 380 mm z przodu i 356 mm z tyłu, a zaciski jedynie w R8 GT malowane są
na czerwono. Nowe są też nastawy systemu ESP oraz ogumienie w rozmiarze 235/35 z
przodu i 295/30 z tyłu. Za dodatkową opłatą na tylnej osi możemy umieścić
opcjonalne felgi z oponami o szerokości 305 mm. Dla tych, którzy pragną poznać
granice możliwości swoich i samochodu przewidziano ogumienie używane w wyścigach
samochodowych.
W cenie podstawowego GT oferowanego w Niemczech za 193 tysiące euro znajdziemy
automatyczną klimatyzację oraz system nawigacji. Wyłożenia dodatkowej sumy
wymaga między innymi 465-watowy system audio marki Bang & Olufsen, zmieniacz CD,
wykończenie wnętrza elementami z włókien węglowych, w pełni skórzana tapicerka,
fotele z karbonowymi szkieletami oraz pakiet wyczynowy. W jego skład wchodzi
m.in. częściowa lub pełna klatka bezpieczeństwa, 4-punktowe pasy bezpieczeństwa,
fabryczna gaśnica oraz przycisk odłączający akumulator. R8 GT powstanie w
limitowanej serii tylko 333 numerowanych egzemplarzy.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V10
Położenie - centralne
Pojemność - 5204 cm³
Moc - 560 KM
Moment obrotowy - 540 Nm
Skrzynia biegów - R-Tronic . 6
Napęd - Quattro
WYMIARY
Masa - 1520 kg
Długość - 4435 mm
Szerokość - 1930 mm
Wysokość - 1240 mm
Rozstaw osi - 2650 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1638 mm/1595 mm
Opony przód - 235/35 R 19
Opony tył - 305/30 R 19
OSIĄGI
0-100 km/h - 3.6 s
0-200 km/h - 10.8 s
Prędkość maksymalna - 320 km/h
Średnie spalanie - 13.7 l/100km