Audi R8 Spyder (42) `2010 - Родстер (Германия) 2006 | |
HW100 - 45000
UAW55 - 105000 RRW100 - 175000 PKRR - 7500 |
781000 PLN |
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 22.05.2010
Przez blisko dwa lata produkcji R8
zdążyło wygryźć dla siebie spory kawałek rynku, którego smak pozostawał do tej
pory dla Audi dość obcy. Moc 420 KM była jednak zbyt nikłą, aby pierworodne R8
mogło od razu sięgnąć rejonów błogostanu i wzbudzać większą trwogę, choćby
dlatego, iż w rodzinie do dawna jeździło już znacznie mocniejsze Lambroghini
Gallardo. R8 dotarło tam, gdzie powinno dopiero wiosną 2009 roku - w ofercie
pojawił się 520-konny silnik V10, dzięki któremu wszelkie groźby pod adresem
konkurencji mogły zostać uznane za spełnione. W tak sprzyjających warunkach
można było też przejść w nieco odmienne stany świadomości - jesienią tego samego
roku zadebiutowało bulwarowe Audi R8 Spyder.
Przy projektowaniu odkrytego R8 styliści Audi musieli zrezygnować z jego
najbardziej rozpoznawalnego elementu. Spyder zamienił charakterystyczny pas na
biodrach na wentylowane, karbonowe zasłony pleców, za którymi pracuje starannie
ukryte 5,2-litrowe V10 FSI. Producent kieruje również wzrok zainteresowanych na
przednią część nadwozia z chromowanym grillem i malowanymi na czarno wlotami
powietrza, którymi powietrze kierowane jest do trzech radiatorów. Lampy wykonano
tu w całości przy użyciu technologii LED. Za światła dzienne służy falujący,
dolny pas, utworzony przez 24 oddzielne diody, mające dawać światło zbliżone do
światła dziennego. Oko ma cieszyć również rama przedniej szyby, którą pokryto
aluminium.
Miękki dach Spydera, ważący około 30 kilogramów, schowany jest w przestrzeni tuż
nad silnikiem auta. Jego automatyczne złożenie na kształt litery Z lub
rozłożenie pochłania 19 sekund i według producenta może odbywać się przy
prędkościach do 50 km/h. Gdy dach jest opuszczony kierowcę i pasażera przed
zawirowaniami powietrza i chłodem chroni specjalna, podnoszona jednym
przyciskiem, podgrzewana szyba, którą mogą wspomagać dodatkowe, siatkowe owiewki
montowane ręcznie. Zadbano również o wysoki poziom bezpieczeństwa - w fotelach
znalazły miejsce poduszki powietrzne chroniące głowę i szyję, uszkodzeniom
kręgosłupa zapobiegać ma specjalny system reagujący na uderzenia z tyłu, a razem
z przegrodą czołową zintegrowano dwie sprężynujące, wzmacniane płyty, wysuwane w
ułamku sekundy w razie dachowania.
Jak każdy kabriolet, którego twórcom przyświecało nie rozchodzenie się go na dwa
kawałki w zakrętach, także R8 Spyder cierpi na problem nadwagi, ale nie tak duży,
jak można by się tego spodziewać. Pomimo wzmocnień progów, tunelu środkowego,
tylnej przegrody, płatów podłogowych oraz okolic słupków A i B jego aluminiowa,
przestrzenna rama (Audi Space Frame) z magnezową klatką silnika waży tylko 216
kilogramów, czyli jedynie 6 kilogramów więcej, niż w wersji coupe. Masa własna,
między innymi dzięki wykonaniu niektórych paneli nadwozia z włókien węglowych,
sięga 1720 kilogramów (z przekładnią R-Tronic 5 kilogramów więcej). To 160
kilogramów więcej, niż R8 z silnikiem V8 na pokładzie i 100 kilogramów więcej,
niż w R8 napędzanym tym samym V10. W każdym z tych wypadków puste R8 może zostać
obciążone ładunkiem w ludziach i przedmiotach rzędu 300 kilogramów. W przypadku
przedmiotów będziemy musieli ograniczyć się tylko do niewielkiego bagażnika o
nieregularnym kształcie z przodu, którego pojemność sięga 100 litrów.
Producent w przypadku Spydera sięgnął od razu po najmocniejszy silnik w swojej
ofercie - budowane w większości ręcznie 5,2-litrowe V10. Jednostka nie
odbiegająca zbyt daleko od silnika wyczynowego R8 LMS uzbrojona jest w suchą
miskę olejową oraz bezpośredni wtrysk paliwa FSI, który tłoczy wybuchową
mieszankę do komór spalania pod ciśnieniem do 120 barów. Blok silnika z kątem
rozwarcia cylindrów 90 stopni i tłoki wykonano z aluminium, korbowody z kutej
stali. Cztery wałki rozrządu napędzane są łańcuchami. Moc V10 sięga 525 KM przy
8 tysiącach obrotów na minutę, moment obrotowy 530 Nm. W sprincie do 100 km/h
Spyder jest wolniejszy od coupe tylko o 0,2 sekundy, a prędkość maksymalna sięga
zaledwie 3 km/h mniej.
W standardzie 5,2-litrowe R8 współpracuje z ręczną skrzynią biegów o sześciu
przełożeniach, za dopłatą możemy otrzymać sekwencyjną przekładnię R-Tronic,
działającą też w trybie automatycznym, dzięki której ma maleć przede wszystkim
spalanie (średnio 1 litr). Napęd dzięki firmowemu oddziałowi Quattro GmbH
przekazywany jest poprzez centralny mechanizm wiskotyczny na wszystkie cztery
koła. Na tylnej osi w normalnych warunkach ląduje 85% mocy, a na przód może być
przekazane maksymalnie 30%. Niezależne zawieszenie auta przy każdym z kół oparto
o podwójne, trójkątne wahacze oraz adaptacyjne amortyzatory, których
charakterystyka zmienia się dzięki modulacji pola magnetycznego wpływającego na
zawarty w nich płyn. Jeśli jednak im nie ufamy w ramach opcji dodatkowych możemy
zdecydować się na konwencjonalne amortyzatory. Wyposażenie seryjne to również
stalowe, wentylowane tarcze hamulcowe i układ ESP ze sportowym trybem działania,
który można całkiem dezaktywować. Jako opcja tarcze ceramiczno-karbonowe.
W dwuosobowym wnętrzu spłaszczona u dołu kierownica, skórzana tapicerka,
aluminiowe pedały (w wersji z przekładnią R-Tronic również łopatki przy
kierownicy), system mogący mierzyć czas okrążeń, 6,5-calowy wyświetlacz czy
sprzęt grający marki Bang & Olufsen to tylko drugoplanowi bohaterowie. Na dalszy
plan schodzi również specjalnie barwione poszycie foteli, odbijające promienie
słoneczne i pozwalające utrzymać ich temperaturę na poziomie nawet o 20 stopni
Celsjusza niższym, niż w przypadku zwykłej tapicerki. Największe zainteresowanie
ma wzbudzać pierwszy na świecie system nagłośnienia wspomagający rozmowy
telefoniczne, składający się z czterech skrzętnie ukrytych mikrofonów. Jeden z
nich umieszczono w ramie przedniej szyby, a trzy pozostałe w... pasach
bezpieczeństwa.
R8 Spyder budowane jest przez Quattro GmbH w fabryce koncernu w niespełna
27-tysięcznym Neckarsulm na południu Niemiec. Samochód składany jest w
większości ręcznie, a jego cena w podstawowej wersji sięga blisko 10% więcej,
niż zamkniętego R8 V10.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V10
Położenie - centralne
Pojemność - 5204 cm³
Moc - 525 KM
Moment obrotowy - 530 Nm
Skrzynia biegów - manual / R-Tronic 6
Napęd - Quattro
WYMIARY
Masa - 1720 kg
Długość - 4434 mm
Szerokość - 1904 mm
Wysokość - 1244 mm
Rozstaw osi - 2650 mm
Rozstaw kół przód/tył - 1638/1595 mm
Opony przód - 235/35 R 19
Opony tył - 295/30 R 19
Zbiornik paliwa - 80 l
OSIĄGI
0-100 km/h - 4.1 s
Prędkość maks. - 313 km/h
Średnie spalanie - 10.4 l/100km