Alfa Romeo 2uettottanta Concept `2010 - Ðîäñòåð (Èòàëèÿ) 2010 | |
|
ÒÅÑÒ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 25.04.2010
Marzec 2010, osiemdziesiąty, międzynarodowy
salon samochodowy w Genewie. Pininfarina uświetnia swoje 80 urodziny i 100
urodziny Alfy Romeo spiderem, zamkniętym w klasycznych proporcjach i miękkich
liniach, powstałym według sprawdzonych receptur. Na ich mocy wymieszano sny i
marzenia z uśpionym drapieżnikiem, który budzi się w chwilę po opuszczeniu
wąskich uliczek, placów czy bulwarów, ale bez ryzyka bolesnych podrapań. Oto
Alfa Romeo 2uettottanta.
Studio założone przez Battistę "Pinin" Farinę (od 1961 roku na mocy
prezydenckiego dekretu Pininfarina) pojawiło się w duecie z koncernem Alfa Romeo
już w latach trzydziestych XX wieku za sprawą otwartego 6C 1750 Gran Sport.
Jeszcze w 1935 roku pojawił się Spider Sport Aerodinamico, a po wojnie
Pinifarina przeszła do produkcji niewielkich serii specjalnych modeli Alfy,
zaczynając od 88 sztuk kabrioletu 1900 C Sprint. Momentem przełomowym była
współpraca nad Giulią i Giuliettą Spider w latach pięćdziesiątych. Ich sukces
powtórzył spider Duetto, który zadebiutował na wystawie w Genewie w 1966 roku.
Zupełnie nowa 2uettottanta, zawdzięczająca mu pierwszy człon nazwy, to po części
jego współczesna interpretacja. Drugi człon jej imienia, "ottanta" - włoskie "osiemdziesiąt",
naznacza 80 lat działalności Pininfariny. Jedyny w swoim rodzaju koncept łączy w
jednym punkcie przeszłość i przyszłość studia.
Projektantom 2uettottanty przyświecało hasło "zwykły spider", dzięki czemu
ustrzegli się skomplikowanych form i linii, nakreślając zwartą bryłę auta o
profilu ostrza strzały, nie zakłóconą zbędnymi cięciami. Oczy cieszą detale:
ciasne wloty powietrza, oświetlenie z przodu (adaptacyjne) i z tyłu korzystające
z technologii LED, dyskretny, karbonowy splitter z przodu, umiejętnie ukryte w
niewielkich "skrzydełkach" pałąki, stanowiące po części punkt mocowania pasów
bezpieczeństwa czy w końcu wykonana z aluminium, trójkątna "tarcza" - znak
rozpoznawczy Alfy Romeo, w której mieszczą się cztery poziome, ruchome łopatki,
kierujące strugami powietrza. Podążając za wzorcami wytyczonymi przez modele
Alfy Romeo zaprojektowano również 5-ramienne, aluminiowe obręcze kół. Szczególną
uwagę zwrócono też na ogumienie, które powstało we współpracy z Dunlopem.
Żłobienia jego unikatowego bieżnika nakreślono w Pininfarine, co w połączeniu z
know-how Dunlopa ma zapewniać nie tylko mniejsze opory toczenia i lepszą
przyczepność, ale też zmniejszać... opór powietrza. Hamulce z
karbonowo-ceramicznymi tarczami i pomalowanymi na czerwono zaciskami dostarczyło
Brembo.
Wnętrze, skierowane na kierowcę, jest równie oszczędne i powściągliwe, co
karoseria auta. Wypełnia je czarna skóra foteli o anatomicznych kształtach i
tunelu środkowego, biała skóra deski rozdzielczej, czerwone tarcze zegarów z
białymi znakami firmowymi Alfy Romeo po środku i nagie włókna węglowe
wyeksponowane wokół krótkiego drążka dźwigni zmiany biegów. O klasycznej Alfie
Duetto ma przypominać trójramienna kierownica, przy której odnajdziemy łopatki,
pozwalające na sekwencyjne kontrolowanie dwusprzęgłowej skrzyni biegów TCT o
siedmiu przełożeniach.
Twórcy samochodu gwarantują mocne wrażenia z jazdy i przyjemność płynącą z
każdego przejechanego metra. Liczą także na to, iż 2uettottanta będzie działać
równie uwodzicielsko, jak Duetto przeszło 40 lat temu. Pomocą w tych dążeniach
służy 1,75-litrowy, turbodoładowany silnik ukryty wzdłużnie z przodu - oczywiste
nawiązanie do modelu 1750 Veloce z 1968 roku. Jednostka rozwija pokaźne 235 KM,
a swój seryjny debiut zaliczy w zupełnie nowym modelu o wdzięcznym imieniu
Giulietta. Silnik, skrzynia biegów, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu,
adaptacyjne zawieszenie, układ kierownicy, układ hamulcowy i pozostałe systemy
2uettottanty mogą pracować w trzech zdefiniowanych z góry trybach, które
ustawiamy przełącznikiem przy dźwigni zmiany biegów. Są to tryby Dynamic, Normal
oraz All Weather. Napęd jak na rasowego, włoskiego spidera przystało
przekazywany jest tylko na tylną oś. Ważąca tylko 1,22 tony koncepcyjna Alfa
miałaby w teorii rozpędzać się do 100 km/h w niespełna sześć sekund i rozwijać
okrągłe 250 km/h.
2uettottantę, która nie bazuje na żadnym seryjnym modelu Alfy (ani tym bardziej
8C Competizione), zaprojektowano jako kompletne, gotowe do produkcji auto...
poza drobnymi szczegółami, jak brak miękkiego zadaszenia w razie deszczu czy
niesprawne pasy bezpieczeństwa. Według planu modelowego koncernu Fiata na lata
2010-2014, który przedstawiono 21 kwietnia, nowy spider w ofercie Alfy Romeo
miałby pojawić się dopiero w roku 2013. Samochód miałby powstać we współpracy z
koncernem Chryslera i korzystać z niektórych amerykańskich rozwiązań. Nowy
spider dołączyłby do włoskiej ofensywy na USA, którą już w 2012 roku mają
rozpocząć: zupełnie nowy SUV oraz nowy sedan i kombi Giulia, czyli następcy 159.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - R4
Położenie - przód
Pojemność - 1750 cm³
Moc - 235 KM
Moment obrotowy - brak danych
Napęd - tył
WYMIARY
Masa - 1220 kg
Długość - 4213 mm
Szerokość - 1797 mm
Wysokość - 1280 mm
Rozstaw osi - 2500 mm
OSIĄGI
0-100 km/h - 6 s
Prędkość maksymalna - 250 km/h