Alfa Romeo GiuliettA (940) `2010 - Легковой автомобиль (Италия) 2010 | |
|
107000 PLN |
ТЕСТ-DRIVE`S
Review of car - Alfa Romeo GiuliettA 1.8 TBi 16V Q.V. (940) `2010
TBi = Turbo Benzina injezione / Q.V. = Quadrifoglio Verde
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski -
08.01.2012
W 1923 roku Ugo Sivocci, zniecierpliwiony
brakiem wygranych w licznych wyścigach, przyozdobił swoją fabryczną Alfę Romeo
serii RL przed startem w prestiżowym Targa Florio symbolem czterolistnej
koniczyny (po włosku "quadrifoglio verde"), który miał przynieść mu szczęście i
upragnione zwycięstwo. I tak też się stało - czerwona maszyna z Sivoccim za
kierownicą dojechała do mety jako pierwsza, wyprzedzając o prawie trzy minuty
inną Alfę Romeo, prowadzoną przez Antonio Ascari'ego. Od tego momentu
przyozdabianie wyścigowych modeli marki 4-listną koniczyną stało się tradycją, a
z czasem symbol ten zagościł również na sportowych modelach produkowanych
seryjnie. W roku 2010 zaszczyt ten przydał zupełnie nowemu pojazdowi o żeńskim
imieniu Giulietta, który w setne urodziny włoskiej marki zadebiutował na salonie
samochodowym w Genewie.
W teorii Giulietta Quadrofoglio Verde zajęła miejsce, które pustym pozostawił
model 147 GTA. W praktyce jednak trudno mówić o cechach wspólnych obu modeli, bo
jedynym, co pozostało po 250-konnym V6 o pojemności 3,2 litrów z GTA jest
tęsknota. Pod maską najmocniejszej Giulietty znajdziemy jedynie cztery cylindry
o łącznej pojemności prawie 1750 centymetrów sześciennych, które w nieco
słabszej i starszej konfiguracji zasilają również trzecią generację Lancii Delty,
a wcześniej pojawiły się w Alfach 159, Brera i Spider.
Silnik wyposażono między innymi w bezpośredni wtrysk paliwa, zmienne fazy
rozrządu oraz oczywiście turbinę. Do tego dochodzi system "przepłukiwania"
cylindrów, którego zadaniem jest eliminacja "turbo-dziury". Nowa technologia,
sterowana ECU i regulująca przepływ powietrza z układu dolotowego do wydechowego,
już przy 1500 obrotach na minutę pozwala na uzyskanie o 70% większego momentu
obrotowego, niż w zwykłych silnikach z turbiną. Z jednego litra pojemności
wydobyto aż 135 koni mechanicznych (rekordowy wynik wśród drogowych Alf) - w
sumie mamy ich pod nogą 235 (przy 5,5k obr/min). Tempo ich biegu dyktuje
standardowo ręczna, trzyosiowa skrzynia biegów o sześciu przełożeniach,
współpracująca z systemem DNA. Jednym przełącznikiem opisanym trzema literami
regulujemy pracę całego auta (w pierwszej kolejności chwytliwość hamulców, opór
układu kierowniczego, reakcję na gaz) w trybach: Dynamic, Normal oraz All
Weather. W trybie Normal do dyspozycji mamy okrągłe 300 Nm, w trybie Dynamic
dostajemy do wykorzystania dodatkowe 40 Nm.
Zestaw motoryczny modelu, w którym napęd przekazywany jest tylko na przód,
obejmuje również: obniżone zawieszenie z elementami ze stopów aluminium (z
przodu kolumny MacPhersona, z tyłu układ wielowahaczowy Multilink),
elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego Q2, system aktywnego sterowania
elektronicznego DST (Dynamic Steering Torque), który kontroluje pracę hamulców,
układu kierowniczego i reakcje na przyspieszenia boczne oraz system stabilizacji
toru jazdy VDC (Vehicle Dynamic Control, w składzie m.in. ASR), który w trybie
Dynamic podlega odpowiedniemu znieczuleniu, ale nie daje możliwości całkowitego
wyłączenia. Tylko dla tej wersji silnikowej nie przewidziano systemu Start/Stop,
obecnego we wszystkich pozostałych.
Samochód bazujący na nowej płycie podłogowej, która da życie również innym
modelom marki, można zamówić z przygotowanymi specjalnie dla QV 14-ramiennymi,
czarnymi felgami (cztery ramiona chromowane) w rozmiarze 18 cali (w standardzie
17 cali). Za słoną dopłatą (w Polsce ośmiu tysięcy złotych) Giuliettę QV,
zaprojektowaną z wielkimi inspiracjami 8C Competizione w fabrycznym Centro Stile,
można oblać trzywarstwowym, czerwonym lakierem Rosso Competizione. Oprócz
czterolistnej koniczyny na białej, trójkątnej tarczy nad przednimi kołami QV od
zwykłej Giulietty odróżniają z zewnątrz jeszcze dwie końcówki wydechu... łudząco
przypominające widok, który zastaniemy również w najmocniejszym silniku
wysokoprężnym. W środku QV otrzymała kierownicę obszytą skórą z czerwonymi
szwami, aluminiowe nakładki na pedały oraz panel deski rozdzielczej ze
szczotkowanego aluminium. Nie pokuszono się jednak o kubełkowe fotele.
Żwawość 235-konnej, ważącej niespełna 1,4 tony Giulietty, objawia się
maksymalnym momentem obrotowym dostępnym już przy 1,9 tysiąca obrotów na minutę
i tylko 6,8 sekundami potrzebnymi na rozpędzenie się do stu kilometrów na
godzinę (147 GTA dysponująca 300 Nm i lżejsza o 35 kilogramów była o 0,1 sekundy
szybsza). Ognisty kompakt, w Wielkiej Brytanii występującej nie jako QV, ale
jako Cloverleaf, jest w stanie przekroczyć 240 km/h, co w obliczu zakończenia
produkcji 159 i Brery oraz wykupienia wszystkich sztuk 450-konnego coupe i
kabrioletu 8C czyni go najszybszym modelem w ofercie Alfy Romeo. Pomocą w
zatrzymaniu się służą wentylowane z przodu tarcze hamulcowe z zaciskami Brembo o
średnicy 330 mm (z tyłu zwykłe o średnicy 278 mm).
Pięciodrzwiowa Giulietta (klamki drugiej pary drzwi ukryto tradycyjnie przy
słupku C) mieści na pokładzie do pięciu osób i 350 litrów bagażu, który w
przypadku zajęcia wszystkich miejsc w środku nie powinien ważyć więcej, niż 50
kilogramów. Za podstawową QV zapłacimy prawie 107 tysięcy złotych, ale decydując
się na liczne opcje z łatwością przekroczymy sumę nawet 140 tysięcy. Do
kosztownych dodatków należą między innymi przeszklony i rozsuwany elektrycznie,
panoramiczny dach, wspomniane już felgi i lakier, czujniki parkowania,
bixenonowe, adaptacyjne reflektory, system nawigacji czy nowe fotele z
podgrzewaniem i pamięcią. Ale czego nie zrobi się dla kobiety?
Giulietta QV, oprócz zagoszczenia w salonach sprzedaży Alfy Romeo, miała okazję
wystąpić w roli samochodu bezpieczeństwa motocyklowej serii Superbike World
Championship i pojazdu zastępczego, przygotowanego specjalnie dla europejskich
serwisów Maserati. Model pilnujący porządku w mistrzostwach SKB otrzymał między
inny dodatkowe nakładki na progi i zderzaki, a limitowaną do 100 sztuk "Giuliettę
for Maserati" wyróżniono skórzaną tapicerką w kolorze Maserati Brown, luksusowym
wyposażeniem i tabliczkami znamionowymi.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - R4 (BITurbo)
Położenie - przód
Pojemność - 1742 cm³
Moc - 235 KM
Moment obrotowy - 340 Nm
Napęd - przód
Skrzynia biegów - manual / 6
WYMIARY
Masa - 1320 kg
Długość - 4351 mm
Szerokość - 1798 mm
Wysokość - 1465 mm
Rozstaw osi - 2634 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1554 mm/1554 mm
Opony przód - 225/45 R17
Opony tył - 225/45 R17
Zbiornik paliwa - 60 l
OSIĄGI
0-100 km/h - 6.8 s
Prędkość maksymalna - 242 km/h
Średnie spalanie - 7.6 l/100km