Alfa Romeo Pandion Concept `2010 - ÑïîðòÊóïå (Èòàëèÿ) 2010 | |
|
ÒÅÑÒ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 03.04.2010
Wspólna historia powstałej w 1910 roku Alfy
Romeo (jako A.L.F.A. - Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) i firmy nadwoziowej
Carrozzeria Bertone, założonej w 1912 roku przez Giovanni Bertone sięga lat
trzydziestych XX wieku. Samochodem, który po raz pierwszy połączył ich ścieżki
była 7-osobowa limuzyna, zbudowana w 1933 roku na podwoziu modelu 6C 2300.
Kolejny pojazd powstał już po wojnie, kiedy to firmę nadwoziową przejął Nuccio
Bertone. W roku 1947 zbudowano luksusowe coupe na podwoziu 6C 2500, a współpraca
Bertone i Alfy Romeo przybrała rozpędu w latach pięćdziesiątych wraz z licznymi,
fascynującymi konceptami, jak choćby cała seria pojazdów B.A.T. (Berlinetta
Aerodinamica Tecnica). W roku 1954 na świat wydano pierwszy model produkowany
seryjnie, Giuliettę Sprint, która do roku 1965 powstała w blisko 34 tysiącach
egzemplarzy. Dwa lata wcześniej pokazano jej następcę, Giulię GT, która przebiła
kilkukrotnie sukces poprzedniczki i do roku 1977 powstała w przeszło 200
tysiącach sztuk.
Na przeszło 75 lat wspólnych przygód Alfy Romeo i Bertone złożyły się 23 modele,
od konceptów (13 modeli), poprzez pojazdy budowane w pojedynczych egzemplarzach
na zamówienia kolekcjonerów, po samochody produkowane masowo. Nowe millennium
przywitano Alfą GT, którą pokazano w 2003 roku na wystawie we Frankfurcie, a w
marcu 2010 roku przy okazji salonu w Genewie, po dwóch latach przerwy na
międzynarodowej scenie, Bertone powróciło z zupełnie nowym konceptem,
egzotycznym coupe Pandion. Projekt uświetnia 100 lat działalności Alfy Romeo.
"Pandion" odnosi się nie tylko w języku włoskim do "rybołowa" (łacińskie Pandion
Haliaetus), z którym model Bertone już na pierwszy rzut oka łączy całkiem sporo.
Wśród cech wspólnych jednym tchem można wymienić czarno-białe ubarwienie,
nurkującą sylwetkę i artystyczny nieład "piór" wichrzących się na agresywnych
kuprze, sprawiających wrażenie rozpadania się pojazdu w ruchu, nawet gdy stoi w
miejscu. Obserwujących w chwile głębokiej konsternacji z równym powodzeniem mogą
wprawić szerokie, przeszklone, boczne powierzchnie o nieregularnych kształtach
oraz wnętrze, przypominające kształtem to, co wielbiciele "Z Archiwum X" mogli
podziwiać przy okazji autopsji obcych. Wirtuozerski popis możliwości studia
Bertone kontynuują unoszone do góry pod kątem prostym drzwi (na wysokość prawie
3,65 metra!), osadzone u samego podnóża kręgosłupa maszyny, odzwierciedlające
skrzydła drapieżnego ptaka w momencie bezpośredniego ataku na przyszłą zdobycz.
W wypadku przewrócenia się samochodu na bok albo na dach panele drzwiowe mogą
zostać całkowicie odłączone od reszty auta, umożliwiając swobodne wydostanie się
pasażerom na zewnątrz.
W swojej długiej historii Bertone z chęcią sięgało do świata zwierząt. W roku
1963 zaprojektowano Corvaira Testudo ("żółw"), a rok później pojawiła się Alfa
Romeo Canguro. Serię inspirowaną florą w 1968 roku kontynuowała Alfa Romeo
Carabo ("chrząszcz"), a pięć lat później Delfino. Pandion powstał pod okiem
Mike'a Robinsona, nowego dyrektora wizerunku marki i wzornictwa w Bertone (Design
& Brand Director).
Wśród organicznych, niejednorodnych linii kabiny pasażerskiej konceptu mieszczą
się cztery osoby w układzie 2+2, co oznacza tyle, iż siedziska z tyłu należy
traktować tylko jako awaryjne. Wrażenie, jakie chcieli tutaj osiągnąć styliści
to atmosfera płynnego środowiska o zerowej grawitacji. To, jak bardzo zbliżyli
się do swojej wizji obrazuje między innymi podłoga podświetlana błękitem,
kojarzonym z wodą w basenie oraz niezwykle cienki przekrój przednich foteli,
sięgający zaledwie 30 mm. Ich skorupę wykonano z włókien węglowych, które
pokryto tworzywem sztucznym o nazwie Technogel i obszyto materiałem reLight,
dostosowującym się do kształtów ludzkiego ciała. Podobne siedzisko proponowane
jest również przez Bertone jako element wyposażenia pokoju mieszkalnego lub
biura. Nieco bliżej ziemi pasażerów Pandiona będzie trzymać sportowa kierownica
oraz cztery wyświetlacze LCD. Trzy z nich spełniają rolę lusterek. Czwarty, o
średnicy 9 cali, usytuowany po środku i pozostający w zasięgu kierowcy i
pasażera, to centrum informacyjno-rozrywkowe.
Pod plątaniną wstęg metalu i tworzyw sztucznych odnajdziemy mechanikę z Alfy
Romeo 8C Competizione z 4,7-litrowym, 450-konnym V8 na czele. Pandion ma nad
seryjnym coupe przewagę aż 330 kilogramów in minus, co przekłada się
bezpośrednio na osiągi - Bertone twierdzi, iż koncept miałby rozpędzać się do
100 km/h w niespełna cztery sekundy i rozwijać prędkość maksymalną 320 km/h.
Nowe motto Bertone to "Stąpamy po śladach gigantów". Chodzi oczywiście o
Giovanni'ego (1884-1972) i Giuseppe "Nuccio" (1914-1997) Bertone, ojca i syna. W
praktyce nie oznacza to powielania pomysłów z przeszłości, ale traktowania ich
jako drogowskazów ku przyszłości. W przypadku konceptu Pandion sprowadza się to
do połączenia fenomenów, które w naturalnym środowisku nie mają ze sobą pozornie
nic wspólnego. Robinson podsumowuje projekt słowami: "Samochody są jak filmy:
muszą opowiadać historię, która przyciągnie ludzi. Najlepsi projektanci
samochodów to z konieczności doskonali narratorzy, a ich produkty, czy to
samochody koncepcyjne, czy produkowane seryjnie, odzwierciedlają ich zdolność
łącznia fascynujących pomysłów z każdego zakątka świata i z każdej dziedziny
życia i przeobrażania ich we wspaniałe historie. Taki właśnie cel przyświecał
nam przy Alfie Pandion.".
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V8
Położenie - przód
Pojemność - 4691 cm³
Moc - 450 KM
Moment obrotowy - 470 Nm
Napęd - tył
WYMIARY
Masa - 1258 kg
Długość - 4620 mm
Szerokość - 1971 mm
Wysokość - 1230 mm
Rozstaw osi - 2850 mm
Opony przód - 285/30 21
Opony tył - 305/30 22
OSIĄGI
0-100 km/h - 3.9 s
Prędkość maksymalna - 320 km/h