Gumpert Tornante Concept `2011 - СпортКупе (Германия) 2011 | |
|
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 27.12.2012
Niemiecki zakład Gumpert Sportwagenmanufaktur
zasłynął dzięki przerażającemu Apollo. Do machiny przystał od razu wizerunek
szpetnego brutala, walącego wściekle pięścią w stół i ciskającego ciosami z
precyzją i szybkością Chucka Norrisa, który na torze zostawia daleko w tyle
każdego przeciwnika. To ostatnie stwierdzenie potwierdziły rekordowe czasy
okrążeń Nordschleife i toru brytyjskiego programu Top Gear.
Wszystko świetnie, ale może by spróbować delikatniejszego podejścia? Spróbowano:
na salonie samochodowym w Genewie pokazano koncept drugiego modelu w historii
marki. Było nim coupe Tornante o cerze i muskułach wygładzonych we włoskim
studiu Carrozzeria Touring Superleggera, które reaktywowano trzy lata wcześniej.
Nowy projekt niewielkiej firmy, za którą stoi były inżynier Audi odpowiedzialny
między innymi za sukcesy legendarnego Quattro, przedstawiał nieco inną filozofię,
niż Apollo. Tornante miał być bardziej praktyczny, bardziej cywilizowany i
znacznie lepiej wychowany.
Nowy pojazd został określony przez producenta mianem "Fast Tourer". Maszyna "szybkiej
turystyki" stawia na komfort, elegancję oraz więcej przestrzeni dla kierowcy i
pasażera, których witać będą unoszone do góry drzwi. Jej kształty pozbawione są
ostrych krawędzi znanych z Apollo i linii, których funkcje nie mają
najmniejszego poszanowania dla oka obserwujących. Cała sylwetka sprawia wrażenie
bardziej zwartej i mniejszej, niż Apollo choć w rzeczywistości Tornante jest
dłuższy i wyższy od starszego brata.
Tornante oparto na nowym podwoziu z karbonowym kadłubem, przestrzennymi ramami
pomocniczymi ze stali chromowo-molibdenowej i centralnie umieszczonym silnikiem.
Karoserię wykonano z materiałów kompozytowych. W porównaniu do Apollo obniżono o
80 milimetrów linię progów w drzwiach i o 2,5 stopnia w kierunku pionu obrócono
przednią szybę i słupki A. Słupki B przesunięto o 100 milimetrów w tył samochodu,
aby wyciąć drzwi o szerokości 112 centymetrów. W środku ma być aż o jedną
czwartą więcej miejsca, niż w Apollo, a przestrzeń bagażowa ma powiększyć się do
200 litrów. Wytrzymałość konstrukcji na skręcanie ma sięgać prawie 40000
niutonometrów na stopień.
Jednostką napędową miało być odziedziczone po Apollo, podwójnie doładowane V8 o
korzeniach sięgających Audi, ważące 196 kilogramów. W wersji podstawowej silnik
miał rozwijać 700 KM mocy i współpracować ze sterowaną łopatkami przy kierownicy,
automatyczną skrzynią biegów TT40e oraz dyferencjałem Torsena przy tylnej osi.
Zmiana przełożenia zajmowałaby zaledwie 40 milisekund. Tornante przejąłby po
Apollo także niezależne zawieszenie typu pushrod z regulowanymi amortyzatorami i
prześwitem ustawianym w zakresie od 60 do 140 milimetrów. Podobnie z
wentylowanymi tarczami hamulcowymi o średnicy 378 milimetrów z przodu i z tyłu.
Pokładowe udogodnienia objęłyby w pełni regulowane i podgrzewane fotele z
4-punktowymi pasami bezpieczeństwa, dodatkową izolację od niepożądanych dźwięków
i temperatury, dwuwarstwowe szyby i wydajniejszy system wymiany powietrza. W
zależności od konfiguracji samochód miałby ważyć od 1300 do około 1400
kilogramów, czyli 100-200 kilogramów więcej, niż Apollo.
Gumpert Tornante na marcowej wystawie w Genewie pojawił się jako statyczny model
w skali 1:1. Na rynek miał wejść w połowie 2012 roku, a obok wersji napędzanej
spalinowym V8 światło dzienne miał ujrzeć także wariant z alternatywnym źródłem
zasilania. Plany te przekreśliła niestety trudna sytuacja finansowa firmy, która
w sierpniu 2012 roku po załamaniu się sprzedaży w Chinach musiała ogłosić
niewypłacalność. Sprzedaż modelu Apollo wznowiono dopiero w połowie listopada.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V8 (Twin Turbo)
Położenie - centralne
Pojemność - 4163 cm³
Moc - 700 KM
Moment obrotowy - 900 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - auto / 6
WYMIARY
Masa - 1300 kg
Długość - 4475 mm
Szerokość - 1971 mm
Wysokość - 1215 mm
Rozstaw osi - 2700 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1648 mm/1600 mm
Opony przód - 265/35 ZR 19
Opony tył - 345/30 ZR 20
OSIĄGI
0-100 km/h - brak danych
Prędkość maksymalna - brak danych