Alfa Romeo 4C Concept `2011 - Êóïå (Èòàëèÿ) 2011 | |
|
ÒÅÑÒ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 23.02.2013
8C Competizione i młodsza o blisko rok 8C
Spider, ograniczone do 500 egzemplarzy każda, sprzedały się na pniu. Liczba
chętnych na coupe trzykrotnie przekraczała plany fabryki, co pozostawiło Alfie
Romeo pole do dalszych popisów i jeszcze szerszej eksploracji pomysłu na
dysponujący dużą mocą samochód sportowy z napędem przenoszonym na tył. Czar 8C
jeszcze nie przeminął, a już w 2011 roku na salonie samochodowym w Genewie
pokazano kolejną propozycję z tej samej bajki: coupe 4C.
4C, w odróżnieniu od mierzącej prawie 4,4 metry długości i ważącej prawie 1,6
tony 8C, to wizja super samochodu w miniaturce. Gdyby nie było 8C mogło by nie
być także 4C: auto zawdzięcza większej i starszej siostrze transfer
doświadczenia, technologii i materiałów. Podwozie samochodu i karoseria wykonane
są z włókien węglowych, pomocnicze ramy ze strefami kontrolowanego zgniotu z
przodu i z tyłu z lekkich stopów aluminium, a rama silnika ze stali i aluminium.
Długość maszyny nie przekracza czterech metrów, rozstaw osi sięga niecałych 2,4
metrów, a cały pojazd waży tylko około 850 kilogramów, czyli prawie dwa razy
mniej, niż 8C! Około 60 procent masy auta ma obciążać tylną oś. Zawieszenie
oparto na kolumnach MacPhersona z tyłu i podwójnych, poprzecznych wahaczach,
tworzących czworobok z przodu, co mogliśmy już obserwować między innymi w Alfie
Romeo 147 i GT. Zespół, który zaprojektował nadwozie inspirował się między
innymi słynną 33 Stradale.
Na pokładzie jest miejsce tylko dla kierowcy i pasażera. Jednostka napędowa
znajduje się za ich plecami i przed tylną osią. Tu z kolei do głosu dochodzą
modele marki produkowane na wielką skalę. Silnik to 4-cylindrowa,
turbodoładowana jednostka 1750 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, podwójnym
systemem zmiennych faz rozrządu oraz technologią "Scavenging". Ta ostatnia
pozwala optymalizować dozowanie paliwa, działanie wariatora faz rozrządu oraz
bieżące wyprzedzenie wtrysku i zapłonu. To przekłada się m.in. na zmniejszenie
zużycia paliwa, zwiększenie momentu obrotowego przy niskich obrotach silnika i
organicznie efektu turbo dziury. Jednostka współpracuje z suchą, 2-sprzęgłową
skrzynią biegów "Alfa TCT" i układem "Alfa DNA", definiującym zachowanie
samochodu w jednym z trzech, standardowych trybów: Dynamic, Normal, All Weather.
W modelu 4C pojawi się dodatkowa, czwarta opcja: Race.
Obiecującą świetne osiągi i wielką radość z jazdy 4C pokazano w Genewie jako
koncept. W takich okolicznościach producentowi było daleko do mówienia o
specyfikacji technicznej auta, którą sprowadził do zapewnienia, że stosunek mocy
do masy będzie mniejszy, niż 4 kilogramy na koń mechaniczny. To oznacza, że na
tylne koła będzie wysyłanych co najmniej 215 KM, a oczekiwać można znacznie
więcej: motor 1750 TBi w modelu Giulietta Quadrifoglio Verde wydziela 235 koni
mechanicznych. Spodziewane osiągi: przyspieszenie od zera do 100 kilometrów na
godzinę w niecałe 5 sekund i prędkość maksymalna powyżej 250 km/h.
Urodziwa Włoszka zrobiła furorę na premierze i wkrótce potem wyruszyła na podbój
całego świata (auto zwiastowało powrót marki na rynek USA). Samochód pojawił się
między innymi w paradzie przed historyczną edycją rajdu Mille Miglia, podczas
Festiwalu Prędkości Goodwood, jesienią kusił na salonie samochodowym we
Frankfurcie w nowym lakierze, określanym mianem "płynnej stali", a w roku 2012
brylował na Konkursie Elegancji Villa d'Este. Posypały się też nagrody: Design
Award niemieckiego magazynu "Auto Bild" za rok 2011, Design Award w kategorii
konceptów i prototypów w Villa d'Este oraz tytuł "Most Exciting Car of 2013" w
brytyjskim magazynie "What Car?".
Rozpoczęcie sprzedaży Alfy Romeo 4C planowano już na rok 2012, który to termin
okazał się nierealny. Światową premierę seryjnej 4C zaplanowano na marzec 2013
roku i salon samochodowy w Genewie. Produkcja samochodu została powierzona
zakładowi Maserati w Modenie, w którym wcześniej składano 8C Competizione i 8C
Spider. Nazwy tych wszystkich modeli to ukłon w stronę historii marki: mianem 6C
i 8C określano drogowe i wyścigowe samochody Alfy Romeo z lat dwudziestych i
trzydziestych XX wieku z silnikami o sześciu i ośmiu cylindrach.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - R4 (turbo)
Położenie - centralne
Pojemność - 1750 cm³
Moc - brak danych
Moment obrotowy - brak danych
Napęd - tył
Skrzynia biegów - auto / 6
WYMIARY
Masa - 850 kg
Długość - 4000 mm
Szerokość - brak danych
Wysokość - brak danych
Rozstaw osi - 2400 mm
OSIĄGI
0-100 km/h - 5 s
Prędkość maksymalna - 250 km/h