Toyota FT-86 2 Concept `2011 - Спортивный автомобиль (Япония) 2009 | |
|
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 28.11.2011
Celica, MR2, Supra oraz Corolla AE86 -
wszystkie te, nacechowane sportowymi atrybutami modele Toyoty celowały w
kierowcę i na przestrzeni przeszło trzydziestu lat przynosiły radość z jazdy
kilku pokoleniom. Każdy z nich charakteryzował się napędem przenoszonym tylko na
tył, niewielką masą własną i silnikiem umieszczonym z przodu lub centralnie
(MR2). I każdy z nich, ze szczególnym naciskiem na Corollę, stał się inspiracją
dla konceptu zupełnie nowej Hachi-Roku (po japońsku "osiem-sześć"), który
pokazano pod koniec 2009 roku w Tokio. Projekt oznaczony skrótem FT-86, który
należy rozwijać jako "Future Toyota 86", miał swoją europejską premierę w
kolejnym roku w Genewie, a dokładnie rok później w tym samym miejscu pojawił się
jako przeprojektowane FT-86 II.
Pierwowzór obu konceptów, w zależności od rynku znany jako Corolla GT, Corolla
Levin lub Sprinter Trueno, pojawił się w piątej generacji Corolli w 1983 roku,
nosząc wspólne, wewnętrzne oznaczenie AE86 i budowany był do roku 1987.
Niewielkie autko oferowane jako 2-drzwiowe coupe lub 3-drzwiowy hatchback ważyło
niespełna tysiąc kilogramów i zasilane było 4-cylindrowym silnikiem o pojemności
1,6 litrów. Moc dochodząca do 125 koni mechanicznych wystarczała na wszelkie
szaleństwa, czego najlepszym dowodem jest fakt, iż nawet po blisko 25 latach od
zakończenia produkcji auto cieszy się wielką popularnością wśród amatorów rajdów
i wyścigów.
FT-86 i FT-86 II to coś więcej, niż tylko pokazowe koncepty czy hołd złożony
zasłużonym przodkom - pojazdy zwiastowały pojawienie się samochodu produkowanego
seryjnie, którego wejście do sprzedaży w Europie przewidziano na lato 2012 roku.
Nadwozie auta, ciasno owinięte wokół elementów mechanicznych, zaprojektowano w
ośrodku projektowym Toyoty European Design Development ED2, mieszczącym się we
francuskiej technopolii Sophia-Antipolis. Styliści z powodzeniem przemycili tu
ducha znanego choćby z koncepcyjnego Lexusa LF-A czy eksperymentalnego,
hybrydowego coupe Toyota FT-HS, pokazanego w USA w 2007 roku.
FT-86 II, w przeciwieństwie do poprzednika, zbudowano jedynie jako rzeźbę
nadwozia. Coupe otrzymało znacznie ostrzej nakreślone kształty karoserii, a
także nowe linie świateł z przodu i z tyłu, gdzie znalazło się również miejsce
na niewielki spoiler. Pojazd zachował rozstaw osi sięgający 257 centymetrów, ale
jego nadwozie wydłużyło się o 75 milimetrów, zwężyło o 35 milimetrów i zniżyło o
10 milimetrów.
Podobnie jak u przodków miejsce na silnik w FT-86 II przewidziano pod przednią
maską, a z jednostką napędową miałaby współpracować ręczna skrzynia biegów o
sześciu przełożeniach, transportująca posłusznie moc na tylne koła. Zupełnie
nowe serce modelu to wspólne przedswięwzięcie Toyoty i koncernu Fuji Heavy
Industries, który stoi za marką Subaru. Mowa o wolnossącym, lubiącym wysokie
obroty boxerze o czterech cylindrach i pojemności dwóch litrów, który pozwolił
na bardzo mile widziane obniżenie środka ciężkości całego samochodu. W silniku
zastosowano między innymi system D-4S, w którym Toyota łączy bezpośredni wtrysk
paliwa z wtryskiem wielopunktowym.
Koncept FT-86 II był jednym z ostatnich stadiów projektu, który testowano między
innymi podczas długodystansowych wyścigów na Nordschleife, przed pojawieniem się
samochodu seryjnego. Model w kwietniu po kosmetycznych zmianach został
zaprezentowany w USA jako Scion FR-S, a po przemalowaniu pokazał się jeszcze
jesienią na salonie samochodowym we Frankfurcie. Kilkanaście tygodni później, w
grudniu na wystawie w Tokio zadebiutowała w ostatecznym kształcie 200-konna
Toyota GT 86.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - B4
Położenie - przód
Pojemność - 2000 cm³
Moc - brak danych
Moment obrotowy - brak danych
Napęd - tył
Skrzynia biegów - manual // auto / 6
WYMIARY
Masa - brak danych
Długość - 4235 mm
Szerokość - 1795 mm
Wysokość - 1270 mm
Rozstaw osi - 2570 mm
OSIĄGI
0-100 km/h - brak danych
Prędkość maksymalna - brak danych