Audi S8 (D4) `2012 - СпортСедан (Германия) 2010 | |
HW100 - 45000
UAW55 - 105000 RRW100 - 175000 PKRR - 7500 |
111900 € |
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 03.01.2013
Pierwsza generacja "cichociemnego" Audi S8
zrobiła zawrotną, kinową karierę w produkcji "Ronin". Niemiecka maszyna
wystąpiła między innymi obok Roberta De Niro, który prowadził auto z nietęgą
miną, Jeana Reno i Seana Beana, którego postać nie miała prawa przeżyć do końca
filmu. Pojazd, który wszedł na rynek w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych,
nosił pod maską przez prawie dekadę 4,2-litrowe V8 o mocy zwiększonej z biegiem
czasu z 340 do 360 KM. Model zdążył przywitać nowe tysiąclecie, a w 2005 roku
zadebiutowała jego druga generacja, wyposażona już w 5,2-litrowe V10, wywodzące
się z silnika Lamborghini Gallardo, który w nieco innych konfiguracjach
wylądował również w modelach S6 i R8. Moc: maksymalnie 450 KM.
Trzecią dekadę swego panowania S8 przywitało trzecią generacją. Samochód
zadebiutował jesienią 2011 roku na międzynarodowym salonie samochodowym we
Frankfurcie, na którym pokazano także nowe Audi S6, S6 Avant oraz S7 Sportback.
Wszystkie te auta znalazły się obok siebie nie bez przypadku - w każdym z nich
pracuje ten sam silnik, ale w różnych stadiach rozwoju.
Chodzi o podwójnie doładowane V8 o pojemności czterech litrów, które na potrzeby
limuzyny S8 generuje aż 520 koni mechanicznych. Moment obrotowy w zakresie od
1700 do 5500 obrotów na minutę sięga 650 Nm. To aż o 70 KM i 110 Nm więcej, niż
w starszym S8. Mimo to auto spala średnio prawie o jedną czwartą mniej paliwa,
niż jego poprzednik z wolnossącym V10. Przyczyną takiego stanu rzeczy są trzy
nowe technologie. Te najważniejsze to system Start/Stop, odłączający silnik na
czas chwilowego postoju, na przykład na czerwonym świetle, oraz system COD ("cylinder
on demand"), wyłączający z pracy przy najmniejszym obciążeniu połowę cylindrów.
Trzecia technologia to system rekuperacji, który podczas hamowania i hamowania
silnikiem przemienia energię kinetyczną na energię elektryczną. Ta przechowywana
jest w akumulatorze i zwracana podczas przyspieszania. O równą pracę silnika w
czasie dezaktywacji połowy cylindrów dba jego adaptacyjne zawieszenie.
Serce auta połączono z 8-stopniową, automatyczną przekładnią Tiptronic. Napęd
przekazywany jest stale na wszystkie cztery koła poprzez samoblokujący się,
centralny mechanizm różnicowy i nowy, sportowy dyferencjał na tylnej osi. Układ
napędowy, w połączeniu z innymi elementami konstrukcji, jak zawieszenie i układ
hamulcowy, może pracować w jednym z pięciu, wybieranych przez kierowcę trybów:
Comfort, Auto, Dynamic, Individual oraz Efficiency.
S8 opiera się na wzmocnionej płycie podłogowej ze specjalnie dostrojonym,
pneumatycznym, adaptacyjnym zawieszeniem, pozwalającym na ustawienie jego pracy
w trzech różnych pozycjach. W standardzie znajduje się również adaptacyjne
wspomaganie kierownicy i system ESP ze sportowym trybem pracy. Podstawowe S8
stoi na 20-calowych felgach, które można wymienić na jedne z pięciu innych
obręczy w rozmiarze do 21 cali. Wyposażenie seryjne obejmuje wentylowane tarcze
hamulcowe o średnicy 400 milimetrów z przodu i 365 milimetrów z tyłu, które za
dodatkową opłatą w wysokości 45,6 tysięcy złotych można wymienić na tarcze ze
spieków węglowo-ceramicznych. Każda taka tarcza jest aż o pięć kilogramów
lżejsza od stalowej.
Flagowa limuzyna Audi waży w sumie 1975 kilogramów, z czego 231 kilogramów
stanowi wykonana prawie w całości z aluminium struktura nośna Audi Space Frame (ze
stali wykonano tylko słupki B). Od zwykłego A8 mierzącą 5,14 metrów długości
maszynę wyróżniają detale: felgi, grill, zderzaki, progi, klamki, końcówki
wydechu, dyfuzor oraz emblematy S8 i V8T. Fabrycznie dostępnych jest trzynaście
kolorów nadwozia, w tym dwa zarezerwowane tylko dla S8.
Wyposażenie auta obejmuje takie cuda techniki, jak sprzęt grający marki Bang &
Olufsen z 19 głośnikami i wzmacniaczami o mocy 1400 W, system wyciszenia kabiny
Active Noise Cancellation, wykorzystujący zjawisko antyfazy, najnowocześniejszą
nawigację satelitarną i asystenta parkowania z podglądem świata zewnętrznego w
pełnym zakresie 360 stopni. Specjalnie dla S8 zaprojektowano nowe, sportowe
fotele, kierownicę i charakterystyczne dla wszystkich serii S szare zegary z
białymi wskazówkami. Ciekawostki z listy wyposażenia dodatkowego to między
innymi szklany, przesuwany dach na baterie słoneczne, wykończenie wnętrza
drewnem z jesionu, brzozy, orzecha lub typu Vavona i dźwiękoszczelne szyby.
Każdy egzemplarz S8 można wyposażyć i wykończyć indywidualnie w ramach usługi
Audi Exclusive.
Audi S8 generacji D4, w którym na każdy koń mechaniczny przypada 3,8 kilogramów,
rozpędza się do 100 kilometrów na godzinę w zaledwie 4,2 sekundy. Prędkość
maksymalną samochodu ograniczono elektronicznie do 250 km/h, pozostawiając pole
do popisu tunerom.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V8 (twin turbo)
Położenie - przód
Pojemność - 3993 cm³
Moc - 520 KM
Moment obrotowy - 650 Nm
Skrzynia biegów - auto . 8
Napęd - 4 koła
WYMIARY
Masa - 1975 kg
Długość - 5136 mm
Szerokość - 1949 mm
Wysokość - 1458 mm
Rozstaw osi - 2994 mm
Rozstaw kół przód/tył - 1632 mm/1632 mm
Opony przód - 265/40 R 20
Opony tył - 265/40 R 20
Zbiornik paliwa - 90 l
OSIĄGI
0-100 km/h - 4.2 s
Prędkość MAX. - 250 km/h
Średnie spalanie - 10.2 l/100km