Mercedes-Benz SLS AMG GT (C197) `2012 - ÑïîðòÊóïå (Ãåðìàíèÿ) 2010 | |
|
204680 ˆ |
ÒÅÑÒ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 05.06.2012
Od momentu premiery jesienią 2009 roku na
salonie samochodowym we Frankfurcie do prezentacji wersji Roadster w maju 2011
roku SLS AMG zgarnął aż 40 nagród na całym świecie, odnoszących się zarówno do
jego wyglądu jak i warstwy technologicznej. Wśród tych najważniejszych znalazły
się: "German Design Award", "Red Dot Design Award", "Golden Steering Wheel", "Classic
of the Future", "Sports Car of the Year", "Best Performance Car" oraz "Legends
on Wheels". Wielkie sukcesy święcił również wyścigowy SLS AMG GT3, dostępny od
sezonu 2011, na którego konto trafiło aż 26 wygranych eliminacji i mistrzowski
tytuł europejskiej serii FIA GT3.
Z pierwszym tygodniem czerwca 2012 roku do tak uprzywilejowanego i utytułowanego
towarzystwa dołączyły dwie kolejne wariacje modelu - SLS AMG GT jako coupe oraz
roadster. Nowa ewolucja niemieckiego grand tourera to propozycja nieco
mocniejsza, niż zwykle, nieco szybsza, obsypana ostrzejszą szczyptą
wyrafinowania technicznego, wyróżniona detalami nadwozia oraz ekskluzywnym
wykończeniem wnętrza i adresowana przede wszystkich do tych, którzy cenią sobie
sportową jazdę.
Zewnętrze znaki rozpoznawcze edycji GT to przyciemnione lampy z przodu i z tyłu,
pomalowane na czerwono zaciski hamulców, obręcze 10-ramiennych felg w matowej
czerwieni oraz wykończone na połysk ramiona wylotów powietrza z boków i na masce,
boczne lusterka oraz gwiazda Mercedes-Benza na przedzie auta. Na klapie
bagażnika obok logotypu AMG pojawiły się również litery GT.
W standardzie wnętrze serii GT wypełniono czarną skórą, czarną Alcantarą,
akcentami z polerowanego aluminium oraz czerwonymi nićmi. Czerwone są także pasy
bezpieczeństwa, krawędzie dywaników i oznaczenie "godziny dwunastej" na
spłaszczonej od dołu kierownicy AMG Performance. Po wyłożeniu dodatkowych 5,75
tysięcy euro kabina auta może zostać obszyta skórą w dwóch odcieniach z
kontrastującym szyciem z palety AMG Designo Exclusive Style, dostępną od
premiery GT także dla podstawowych wcieleń SLS AMG.
Korzystając z listy opcji GT można wyposażyć między innymi w jeden z trzech
zestawów dodatkowych felg, elementy nadwozia i wnętrza z włókien węglowych (lusterka,
maska silnika, panele drzwi i foteli), tarcze hamulcowe ze spieków
węglowo-ceramicznych, sprzęt nagłaśniający Bang & Olufsen BeoSound oraz system
ogrzewania AirScarf (tylko w Roadsterze). Coupe w wydaniu GT wyceniono na prawie
18 tysięcy euro więcej, niż zwykłego SLS AMG, za którego w Niemczech w tym samym
czasie należało zapłacić prawie 187 tysięcy euro, wliczając w to 19-procentowy
podatek VAT.
Subtelnym zmianom w wyglądzie GT towarzyszą modyfikacje w pracy układu
napędowego oraz podwozia. Widlasta ósemka o pojemności 6,2 litrów, określana
przez producenta zwyczajowo 6,3-litrową, dzięki zwiększonemu ciśnieniu zapłonu i
większemu otwarciu przepustnicy rozwija teraz przy tej samej prędkości 6800
obrotów na minutę 591 zamiast 571 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy
nie uległ zmianie. To 650 niutonometrów rozwijane przy 4750 obrotach na minutę.
Każdy silnik składa jeden mechanik AMG, którego podpis ląduje następnie na
obowiązkowej tabliczce znamionowej jednostki.
Z silnikiem umieszczonym za przednią osią współpracuje 7-stopniowa,
dwusprzęgłowa przekładnia AMG SpeedShift DCT, która znajduje się przy tylnej,
napędzanej osi. Dzięki strojeniu inżynierów AMG mechanizm ma odznaczać się w
modelach GT żywszą pracą i szybszą zmianą biegów, zarówno w trybie ręcznym jak i
automatycznym. W trybie ręcznym, w którym zmianą biegów sterujemy poprzez
stalowe łopatki zamocowane przy kierownicy, wrażenia ma zapewniać większy niż
zwykle moment obrotowy przy niższych obrotach.
Nowością w SLS AMG GT obok podrasowanego silnika i skrzyni biegów jest
adaptacyjne zawieszenie serii AMG Ride Control Performance z elektronicznie
regulowanym stopniem tłumienia amortyzatorów. Utwardzony układ wyrzeka się pracy
w trybie "Comfort", zamiast którego na trasę i tor sugeruje wybór ustawienia "Sport".
Z myślą o wizytach na zamkniętych obiektach w celu bicia rekordów okrążeń
zaprogramowano tryb "Sport Plus". Jeden z dwóch trybów jazdy wybieramy poprzez
AMG Drive Unit, a aktualny wybór oznaczany jest podświetleniem właściwego
przycisku i zapaleniem się odpowiedniej pozycji na wyświetlaczu.
Rozpędzenie się do 100 km/h zajmuje GT o 0,1 sekundy krócej, niż 571-konnemu SLS
AMG. Sprint od zera do dwustu kilometrów na godzinę uległ skróceniu do 11,2
sekund. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 320 km/h... czyli 3 km/h
więcej, niż w bazowym coupe SLS. Średnie zużycie paliwa oraz emisja dwutlenku
węgla pozostały bez zmian.
SLS AMG to pierwszy model zaprojektowany niezależnie przez oddział Mercedes-AMG.
Samochód produkowany jest w fabryce w Sindelfingen, największej placówce
koncernu Mercedes-Benza, do której silniki przybywają prosto z centrum AMG w
Affalterbach. Coupe i roadster GT to czwarty i piąty wariant modelu, którego
rodzina w 2013 roku ma powiększyć się do sześciu członków. Szóstym ma być
elektryczny SLS AMG E-Cell.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V8
Położenie - przód
Pojemność - 6208 cm³
Moc - 591 KM
Moment obrotowy - 650 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - auto / 7
WYMIARY
Masa - brak danych
Długość - 4638 mm
Szerokość - 1939 mm
Wysokość - 1262 mm
Rozstaw osi - 2680 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1682 mm/1651 mm
Opony przód - 265/35 R 19
Opony tył - 295/30 R 20
Zbiornik paliwa - 85 l
OSIĄGI
0-100 km/h - 3.7 s
0-200 km/h - 11.2 s
Prędkość maksymalna - 320 km/h
Średnie spalanie - 13.2 l/100km