Audi Prologue Concept `2014 - Легковой автомобиль (Германия) 2014 | |
HW100 - 45000
UAW55 - 105000 RRW100 - 175000 PKRR - 7500 |
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 19.11.2014
W początkiem lutego 2014 roku w Ingolstadt
zmieniło się przywództwo stylistyczne. Dowodzenie w Audi Design objął Marc
Lichte, który z koncernem Volkswagena związał się już w 1996 roku, kiedy to
studiował jeszcze w Pforzheim. Od tamtego czasu Niemiec pracował między innymi
nad trzema generacjami Golfa, Passatem, Touaregiem i Phaetonem. Na nowym
stanowisku powierzono mu m.in. przygotowanie pojazdów pokazowych i sportowych
spod znaku czterech pierścieni. W listopadzie przy okazji salonu samochodowego w
Los Angeles konceptem grand tourera Prologue otworzył nową erę we wzornictwie
marki.
Lichte: "Symbole Audi to sportowy duch, lekka konstrukcja i stały napęd na
cztery koła quattro. W Audi Prologue wszystkie te rozwiązania zyskały nowy
wymiar, tworząc w efekcie najbardziej sportowy samochód w segmencie aut
luksusowych. Nasz zespół wytyczył zupełnie nowe podejście do stylistyki zarówno
zewnętrznej, jak i wewnętrznej."
Prologue rozmiarami zewnętrznymi jest najbliższe limuzynie A8, od której jest
krótsze i bardziej płaskie: coupe ma na długość o 35 milimetrów mniej, a na
wysokość o 70 mniej. O ponad 50 milimetrów krótszy jest rozstaw osi. Sylwetkę
auta z przodu definiuje wielka osłona chłodnicy typu Singleframe z
rozdwajającymi się końcówkami żeber oraz adaptacyjne reflektory z laserami w
technologii Matrix. Tył zrywa z dotychczasowymi tradycjami marki: z
powierzchniami metalowymi walczą nowe światła w technologii LED, wklęsła szyba,
w którą wgryza się klapa bagażnika, pociągnięte na jej całą szerokość trzecie
światło stopu i zintegrowany ze spłaszczonymi końcówkami wydechu dyfuzor. Profil
z muskularnymi nadkolami z tyłu to ukłon w stronę coupe Quattro z pierwszej
połowy lat osiemdziesiątych.
Na zewnątrz nie ma klamek. Drzwi otwierają się elektromechanicznie po muśnięciu
czujników zintegrowanych z aluminiowymi lusterkami bocznymi (całe nadwozie
wykonano z aluminium i stali). Przy słupku C i drugiej parze bocznych szyb
poprowadzono szerokie, matowe, aluminiowe ramki. W tej po prawej stronie
samochodu ukryto wlew paliwa, który otwierany i domykany jest elektrycznie z
wnętrza pojazdu i który dla ułatwienia tankowania nie ma już tradycyjnego,
osobnego korka. Gotowość coupe do podróżowania z dużymi prędkościami podkreślają
dwa niewielkie, czarne spoilery, wyrastające pod bocznymi wlotami powietrza z
przodu.
Czteroosobową kabinę Prologue wypełniono panelami z aluminium, drewna i
tapicerką z miękkich gatunków skóry, jak na przykład nubuk, dobranymi w oddziale
Color & Trim. Przez całą deskę rozdzielczą rozciągają się trzy dotykowe,
współpracujące ze sobą ekrany. Czwarty, zwróconym ku kierowcy znajdziemy w
tunelu środkowym. Wykonano go z elastycznej folii z organicznymi LED'ami, z
których zbudowano także trzy pozostałe. Taka konfiguracja znajduje wiele nowych
zastosowań. Na przykład takie, w którym pasażer układa plan podróży, a następnie
wysyła trasę przed oczy kierowcy. Auto może pracować w jednym z kilku trybów
jazdy, w tym sportowym, w których zmienia się kolorystyka i rodzaj informacji
wyświetlanych na desce rozdzielczej.
Dla posiadaczy smartfonów przygotowano stacje dokujące i ładowarki oraz
elektronicznego "odźwiernego", który na podstawie przenośnych urządzeń
rozpoznaje wsiadające osoby i automatycznie dopasowuje do nich ustawienia auta,
takie jak pozycje foteli. Zagłówki foteli z tyłu unoszą się automatycznie
dopiero po zajęciu miejsca przez pasażerów. Tuż za nimi ukryty jest ekran
akustyczny, który podnosi się w momencie uruchomienia sprzętu grającego.
Prologue wyposażono w osobny układ elektryczny o napięciu 48 voltów z funkcją
odzyskiwania energii z hamowania, współpracujący z tradycyjną siecią 12-voltową,
którego wprowadzenie w seryjnych samochodach marki zapowiedziano kilka tygodni
wcześniej. Nowy układ pozwala na dostęp do większej ilości energii, zmniejsza
prawdopodobieństwo wystąpienia problemów przy niższych temperaturach i pozwala
na obniżenie zużycia paliwa. Druga nowość technologiczna to system skrętnych kół
z tyłu, który zwiększa stabilność i zwrotność samochodu (kąt skrętu sięga pięciu
stopni). Adaptacyjne, niezależne zawieszenie ze zmiennym stopniem tłumienia i
prześwitem wzmocniono nową instalacją pięciowahaczową oraz węglowo-ceramicznymi
tarczami hamulcowymi o średnicy 20 cali.
Duże coupe potrzebuje dużego silnika. Prologue w srebrnym lakierze Diva
otrzymało widlastą, podwójnie doładowaną ósemkę, wywodzącą się z seryjnego RS6,
z której wyciśnięto 605 koni mechanicznych i 700 niutonometrów, a w trybie
overboost 15-sekundowe 750 Nm. Motor współpracuje z 8-stopniowym automatem
Tiptronic, który przesyła napęd na wszystkie cztery koła i pozwala na
rozpędzenie masy niecałych dwóch ton do 100 km/h w czasie 3,7 sekund.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V8 (biturbo)
Położenie - przód
Pojemność - 3993 cm³
Moc - 605 KM
Moment obrotowy - 750 Nm
Skrzynia biegów - auto . 8
Napęd - 4 koła
WYMIARY
Masa - 1980 kg
Długość - 5100 mm
Szerokość - 1950 mm
Wysokość - 1390 mm
Rozstaw osi - 2940 mm
Opony przód - 285/30 R 22
Opony tył - 285/30 R 22
OSIĄGI
0-100 km/h - 3.7 s
Prędkość MAX. - brak danych
Średnie spalanie - 8.6 l/100km