Mercedes-AMG GT (C190) `2014 - СпортКупе (Германия) 2014 | |
|
552500 PLN |
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 09.09.2014
SLS był pierwszym modelem Mercedes-Benza,
przygotowanym samodzielnie przez zakład AMG, który został w całości włączony do
rodziny Daimlera w 2005 roku. Grand tourer pojawił się po rozstaniu firmy z
McLarenem i zakończeniu produkcji samochodów serii SLR, która sięgnęła 650 KM.
SLS AMG z wolnossącym V8 nie był zainteresowany wyścigiem mocy: zaczynał od 571
KM, a w najostrzejszym wydaniu Black Series dysponował 631 KM. Jeszcze bardziej
powściągliwy pod tym względem okazał się drugi samochód oddziału Mercedes-AMG,
powstały pod własną marką - małe coupe GT, ujawnione 9 września 2014 roku w
Affalterbach. Na miejsce zaproszono blisko 400 gości, a żółtą sztukę GT na scenę
wprowadził Nico Rosberg, kierowca zespołu Mercedesa w mistrzostwach świata
Formuły 1.
W przypadku AMG od zawsze najważniejsze były silniki. Pieczołowicie składane
ręcznie i na koniec przypieczętowywane podpisem mechanika, który ręczył za ich
jakość własną głową. Dla modelu GT przygotowano zupełnie nową jednostkę V8 typu
M178 o wadze 209 kilogramów i pojemności prawie czterech litrów z
turbodoładowaniem, która znajduje dla siebie miejsce w rodzinie BlueDirect i
najbliższego krewnego ma w postaci 2-litrowego silnika z modeli A 45 AMG, CLA 45
AMG i GLA 45 AMG, z którym dzieli wymiary skoku i średnicy cylindra. Serce coupe
GT to pierwszy silnik AMG w którym turbosprężarki nie znajdują się poza jego
obrysem i blokami cylindrów, ale dokładnie między nimi, co twórcy nazywają "V z
gorącym środkiem".
Jednostka M178, umieszczona wzdłużnie tuż za przednią osią, wyróżnia się również
cylindrami w technologii NanoSlide, którą AMG doskonali od 2006 roku oraz suchą
miską olejową, której jedna z zalet to możliwość zainstalowania silnika niżej, a
tym samym obniżenie środka ciężkości całego auta. W bazowym GT mamy do
dyspozycji 462 konie przy 6000 obrotów na minutę i 600 niutonometrów w zakresie
od 1600 do 5000 obrotów, a w ofercie jest jeszcze mocniejszy o 48 koni wariant
GT S. Widlasta ósemka współpracuje z 7-stopniową, dwusprzęgłową skrzynią biegów
AMG Speedshift DCT w układzie transaxle, co oznacza, że skrzynię biegów z
przekładnią główną umieszczono przy tylnej osi. Taka konfiguracja wpływa przede
wszystkim na korzystniejszy rozkład masy. W przypadku GT to 47% na przedzie i
53% na tyle. Standardem w GT jest mechanizm różnicowy z mechaniczną blokadą.
Podwozie GT skrywa z przodu i z tyłu koła zawieszone na podwójnych wahaczach,
które na przedzie razem z przegubami i wspornikami wykonano z kutego aluminium.
Za dopłatą dostępne są adaptacyjne amortyzatory w ramach systemu AMG Ride
Control, które w GT S są standardem. Seryjnie instalowane jest adaptacyjne
wspomaganie kierownicy, 3-fazowy system ESP (On, Off, Sport Handling Mode) oraz
pakiet asystentów kierowcy, znanych z limuzyny klasy S (na przykład kamera
cofania, czujki martwego pola i znaków drogowych, pomocnik parkowania i
adaptacyjne reflektory). GT stoi na 19-calowych kołach, a jego tarcze hamulcowe
z przodu mierzą 360 milimetrów średnicy. Za dopłatą można wymienić je na
węglowo-ceramiczne odpowiedniki o średnicy 402 milimetrów.
Rama samochodu - podwozie i samonośna karoseria - wykonane są w przeszło 90
procentach z lekkich stopów aluminium, klapę bagażnika wyprodukowano ze stali, a
przednią część podłogi z magnezu. Cała konstrukcja waży jedynie 231 kilogramów.
Pakiet aerodynamiczny sprowadza się przede wszystkim do ruchomego skrzydła z
tyłu, kanałów w podwoziu i spoilera z przodu, który w wersji GT malowany jest w
kolorze nadwozia, a w GT S na czarno. Praktyczną stronę auta reprezentuje
bagażnik o pojemności 350 litrów. Za plecami kierowcy i pasażera nietypowe
rozwiązanie: aluminiowa belka, która usztywnia auto i w sytuacjach awaryjnych
zatrzymuje bezwładny bagaż.
Dwuosobową kabinę, w zależności od wyboru, wypełnia tapicerka ze skóry lub
Alcantary oraz powierzchnie metalowe, z włókien szklanych lub węglowych. Dla
chcących wydać na GT jeszcze więcej przygotowano kilka pakietów, które zmienią
wystrój wnętrza i wygląd nadwozia. Standardem jest Interior Silver Chrome z
elementami chromowanymi. Opcją: karbon, Interior Black Diamond z elementami
pokrytymi czernią z wrażeniem trójwymiarowości oraz nadwoziowe zestawy Silver
Chrome, Night i Carbon-Fibre. Na desce rozdzielczej, w zależności od wersji
wyposażeniowej, spoczywa dotykowy ekran o przekątnej 7 lub 8,4 cali.
Niemieckie auto może pracować w jednym z kilku trybów jazdy: Controlled
Efficiency, Sport, Sport Plus lub nowym, definiowanym przez kierowcę Individual,
a biegi na własne życzenie możemy zmieniać ręcznie za pomocą łopatek przy
kierownicy. GT, ważący 1540 kilogramów z wypełnionym w 90 procentach zbiornikiem
paliwa, potrzebuje tylko czterech sekund na rozpędzenie się do 100 km/h. Jego
prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do - niespodzianka - 304 km/h.
Mercedes-AMG GT będzie produkowany w zakładach w Sindelfingen, do których z
Affalterbach będą przybywać jednostki napędowe. Najbliższa konkurencja? To
przede wszystkim Porsche 911 oraz Jaguar F-Type, którym GT najchętniej
pokazywałby swoje wykonane w technologii LED tylne światła i sygnalizował
ukąszenia dynamicznymi kierunkowskazami, na które po każdej stronie auta składa
się 18 diod. Czy walka w tym segmencie zapowiadała się kiedykolwiek na bardziej
zaciętą?
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V8 (twin turbo)
Położenie - przód
Pojemność - 3982 cm³
Moc - 462 KM
Moment obrotowy - 600 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - auto / 7
WYMIARY
Masa - 1540 kg
Długość - 4546 mm
Szerokość - 1939 mm
Wysokość - 1289 mm
Opony przód - 255/35 R 19
Opony tył - 295/35 R 19
OSIĄGI
0-100 km/h - 4 s
Prędkość maksymalna - 304 km/h
Średnie spalanie - 9.3 l/100km