Lamborghini 5-95 (1 G.) `2014 - СпортКупе (Италия) 2014 | |
|
Współpraca Lamborghini i Zagato rozpoczęła się już w roku 1965 od dwóch
egzemplarzy coupe 3500 GTZ na bazie modelu 350 GT, pierwszego, seryjnie
produkowanego auta marki z Sant'Agata Bolognese. Pomysł na pojazd wyszedł od
Stanzani'ego, Dallary oraz Elio Zagato, a wyjątkowe auto miało powędrować do
Gerino Gerini'ego, byłego kierowcy Formuły 1 i dealera Lamborghini. Coupe
pokazano na wystawie w Londynie, a kilka tygodni później do Zagato wpłynęło
zamówienie na kolejną sztukę od kuzyna ówczesnego szefa Lancii.
Ciąg dalszy nastąpił dopiero na początku lat dziewięćdziesiątych, kiedy to
Zagato jako pierwsze studio projektowe oparło swoją pracę prawie w całości o
aplikacje CAD/CAM (Computer Aided Design i Computer Aided Manufacturing:
projektowanie i produkowanie wspomagane komputerowo). Takie podejście do tematu
pozwoliło na przygotowanie w ciągu zaledwie czterech miesięcy sensacyjnego
modelu Raptor na bazie Diablo, który pokazano w Genewie w 1996 roku.
Raptor nie wszedł do produkcji, ale Andrea Zagato i Michael Kimberly, będący
wówczas szefem Lamborghini, zawarli porozumienie, na mocy którego studio Zagato
miało przygotować kilka przyszłym modeli marki. Tak właśnie narodziło się
supercoupe L147, znane też jako Canto lub "Super Diablo", które powstało tylko w
kilku prototypowych egzemplarzach oraz projekt LM003 Borneo, następca LM002,
pierwszy SUV w historii Zagato. Borneo nigdy nie zbudowano w rzeczywistości,
zakończyło się jedynie na modelu w skali.
Kolejne Lamborghini od Zagato przyszło na świat wiosną 2014 roku pod nazwą 5-95:
5 jako piąty projekt tego typu i 95 w odniesieniu do lat działalności zakładu,
który w 1919 roku w Mediolanie założył Ugo Zagato, ojciec Elio. Pojazd oparto na
modelu Gallardo, najlepiej sprzedającej się maszynie w całej historii Automobili
Lamborghini (jego produkcję zakończono w listopadzie 2013 roku z rekordowym
wynikiem przeszło 14 tysiącach egzemplarzy).
Zaprojektowana od zera karoseria 5-95 wskazuje dość jednoznacznie na Zagato, a
przy okazji nawiązuje w wielu miejscach do Raptora, z którym można skojarzyć
przede wszystkim przód z wielkimi wlotami powietrza i dyskretnie narysowanym
spoilerem. Cały tył auta celowo skurczono do jak najmniejszych rozmiarów, opięto
ciasno wokół jednostki napędowej i ucięto pod ostrym kątem. Jednym z ciekawszych
rozwiązań jest owiewka u podnóża przedniej szyby, która wydłuża przednią maskę,
wspomaga pracę wycieraczek i poprawia aerodynamikę pojazdu. Nie mogło oczywiście
obejść się bez wybrzuszonego dachu, którego wklęsły pas po środku
usprawiedliwiono tym razem wlotem powietrza do komory silnika - kolejne
nawiązanie do Raptora.
Mechanicznie auto oparto na Gallardo w specyfikacji LP570-4, która obejmuje
warianty Superleggera, Blancpain Edition, Super Trofeo Stradale, Edizione
Tecnica oraz Spyder Performante. Umieszczone centralnie V10 o pojemności 5,2
litra rozwija w takich przypadkach 570 koni mechanicznych i 540 niutonometrów,
które przekazywane są na wszystkie cztery koła. Zagato nie zdradza pełnej
specyfikacji swojego dzieła, ale zapewnia, że auto pozostało pod tym względem
praktycznie nietknięte.
Lamborghini 5-95 Zagato zbudowano w tylko jednym egzemplarzu na specjalne
zamówienie Alberta Spiessa ze Szwajcarii, jednego z największych i cieszących
się najlepszą opinią kolekcjonerów Lamborghini. Spiess poza unikatowymi
samochodami z Sant'Agana Bolognese, łącznie z prototypami i one-offami, posiada
w zwoich zbiorach także pokaźną liczbę aut zaprojektowanych przez Zagato. Jest
to między innymi Alfa Romeo SZ z 1990 roku, trzy lata młodsza Alfa Romeo RZ,
Aston Martin V8 Zagato z 1985 roku oraz Aston Martin V12 Zagato, który wyszedł w
2012 roku. Jako czas i miejsce premiery 5-95 wybrano prestiżowe Concorso
d'Eleganza Villa d'Este nad jeziorem Como.
Spiess: "Zawsze ceniłem sobie umiejętności Zagato do tworzenia ponadczasowych
linii z wielką mocą oddziaływania na widza. Wierzę, że zmysłowy styl inspirowany
naturą razem z najlepszą technologią tworzą idealną harmonię, którą można
osiągnąć tylko we Włoszech. Lamborghini 5-95 będzie jednym z najważniejszych
samochodów w mojej kolekcji.".
Niedługo po premierze 5-95 okazało się, że pierwotny plan zbudowania jednego
egzemplarza nie jest tym, co satysfakcjonuje Zagato jeśli chodzi o wynik
finansowy i za przyzwoleniem pomysłodawcy projektu studio szykuje się do budowy
kolejnych sztuk. Drugi egzemplarz, coupe w żółtym lakierze, ujawniono w
sierpniu. Produkcję modelu zaplanowano na zaledwie sześć egzemplarzy.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V10
Położenie - centralne
Pojemność - 5204 cm³
Moc - 570 KM
Moment obrotowy - 540 Nm
Napęd - 4 koła
WYMIARY
Masa - brak danych
Długość - brak danych
Szerokość - brak danych
Wysokość - brak danych
OSIĄGI
0-100 km/h - brak danych
Prędkość maksymalna - brak danych
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 04.09.2014