Willys AW-380 BerlinetA Concept `2014 - Спортивный автомобиль (Италия) 2014 | |
|
380000 € |
Willys to jedno z najstarszych nazwisk w przemyśle samochodowym, w jednych
kręgach dzięki słynnemu Jeepowi stawiane wśród tych najważniejszych, a w innych
całkowicie zapomniane. Jego pełna zwrotów akcji i wędrówek po kontynentach
historia rozpoczęła się już w 1903 roku od Standard Wheel Company z dość
prymitywnym, jednoosobowym automobilem z drążkiem zamiast okrągłej kierownicy.
Cztery lata później podupadłą firmę przejął John North Willys, dealer samochodów
z Elmiry, który rozpoczął produkcję aut pod własnym nazwiskiem, a także marką
Overland i innymi, idącymi w setki tysięcy egzemplarzy. W roku 1916 jego
imperium pod względem liczby sprzedawanych rocznie samochodów wyprzedzał jedynie
Ford!
Niedługo po pierwszej wojnie światowej uruchomiono fabryki Willysa w Wielkiej
Brytanii. W czasie drugiej wojny światowej na potrzeby amerykańskiej armii we
współpracy z Fordem przygotowano terenowe auto z napędem na wszystkie cztery
koła, pierwszego Jeepa. Po wojnie rozpoczęto produkcję aut we Francji i Japonii,
a w roku 1953 koncern został przejęty przez Kaisera, który skupił się na
terenówce. W roku 1958 otworzono brazylijski oddział Willisa, który początkowo
budował Jeepy i licencyjne Renaulty. W roku 1961 roku do oferty dołączyło coupe
Interlagos na bazie Alpine A108, a sześć lat później firmę włączono do
regionalnego ramienia Forda.
Marka Willys zniknęła z mapy świata po włączeniu jej pozostałości do Kaisera i
Forda w latach sześćdziesiątych. Zniknęła na ponad pół wieku, ale nie na zawsze.
W końcówce 2014 roku zupełnie niespodziewanie ożywili ją Włosi. W grudniu na
wystawie samochodowej w Bolonii pokazano pierwszą sztukę coupe AW 380 Berlinetta.
Za pojazd odpowiada działająca od 1921 roku firma karoseryjna Carrozzeria Viotti
oraz skupiająca się na produkcji samochodów i podzespołów Maggiora, która w
końcówce XX wieku budowała dla Lancii legendarną Deltę Integrale, a później
Kappę Coupe.
Włoski Willys nawiązuje bezpośrednio do okresu brazylijskiego i francuskich
coupe Alpine, będąc ich XXI-wieczną interpretacją z zachowaniem wszystkich cech
charakterystycznych. Te najważniejsze to wydłużona sylwetka, wskazująca na
położenie silnika (zwis z tyłu ma 954 milimetry, z przodu 1061 milimetrów),
zaokrąglony przód z dodatkową parą okrągłych świateł, miejsce położenia i
kształt bocznych wlotów powietrza oraz wypełniające prawie całą, przeznaczoną na
nie powierzchnię felgi. Karoserię dla auta, wykonaną w całości z włókien
węglowych, zaprojektował Emanuele Bomboi, dyrektor Centro Stile Maggiora, który
ma za sobą prawie 10 lat pracy we Fiacie i ponad rok projektowania dla Bertone.
Nikt się z tym nie obnosi, ale wszelkie znaki wskazują na oparcie modelu AR 380
na niemieckiej technologii (witaj, Porsche?). Przemawia za tym przede wszystkim
umieszczony z tyłu silnik: 3,8-litrowy, sześciocylindrowy boxer z czterema
zaworami na cylinder i podwójnym turbodoładowaniem (dwie turbosprężarki KKK),
który po innych, bliżej nieokreślonych operacjach produkuje aż 610 koni
mechanicznych i dostępne przy 4500 obrotów na minutę 830 niutonometrów. Przy
masie 1350 kilogramów oznacza to, że na jedną tonę przypadają prawie 452 konie
mechaniczne.
Berlinetta dysponuje niezależnym zawieszeniem wszystkich kół (z przodu między
innymi kolumny MacPhersona, z tyłu zawieszenie wielodrążkowe), tarczami
hamulcowymi ze spieków węglowo-ceramicznych o średnicy 380 i 360 milimetrów z
tyłu, hydraulicznym, zależnym od prędkości poruszania się wspomaganiem
kierownicy oraz 19-calowymi kołami z przodu i 20-calowymi z tyłu z ogumieniem
Michelin Pilot Sport Cup (pierwszą sztukę dla odmiany obudo w Pirelli P Zero).
Obecności elektronicznych asystentów twórcy auta nie zdradzają. Napęd tylko na
tylną oś przekazuje 6-stopniowa skrzynia biegów, sterowana łopatkami przy
kierownicy. Pod względem osiągów na prostej samochód nie ma zbyt wielu
konkurentów: rozwija maksymalnie 340 km/h i potrzebuje zaledwie 2,7 sekund na
rozpędzenie się do setki!
Start regularnej produkcji dwuosobowej Berlinetty w Turynie zaplanowano na
styczeń 2015 roku. Carrozzeria Viotti i Maggiora zamierzają wypuścić zaledwie
110 egzemplarzy w cenie 380 tysięcy euro każdy. Pierwsza sztuka znalazła nabywcę
jeszcze przed premierą w Rosji, a w kolejce po kolejne pierwszeństwo mają
klienci ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - B6 (2 х Turbo)
Położenie - tył
Pojemność - 3800 cm³
Moc - 610 KM
Moment obrotowy - 830 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - auto / 6
WYMIARY
Masa - 1350 kg
Długość - 4433 mm
Szerokość - 1228 mm
Wysokość - 1940 mm
Rozstaw osi - 2418 mm
Opony przód - 265/35 R 19
Opony tył - 345/30 R 20
Zbiornik paliwa - 64 l
OSIĄGI
0-100 km/h - 2.7 s
Prędkość maksymalna - 340 km/h
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 10.12.2014