Audi Prologue Piloted Driving Concept `2015 - Êóïå (Ãåðìàíèÿ) 2014 | |
|
ÒÅÑÒ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 10.01.2015
Ścieżki udeptane podczas listopadowego salonu
samochodowego w Los Angeles w 2014 roku odcisnęły się szczególnie w kierunku
zmierzającym ku stoisku Audi. Powód? Koncept ponad pięciometrowego coupe
Prologue o rozmiarach najbliższych limuzynie A8, zapowiadający stylistyczną
przyszłość marki. Pierwsze dzieło Marca Lichte'a na stanowisku dyrektora Audi
Design, które objął kilka miesięcy wcześniej.
Sylwetka Prologue w przedniej części została całkowicie zdominowana przez wielką
osłonę chłodnicy typu Singleframe z rozdwajającymi się końcówkami żeber w
towarzystwie adaptacyjnych reflektorów z laserami w technologii Matrix. Tył
zerwał całkowicie z tradycjami marki: z powierzchniami metalowymi walczą nowe
światła w technologii LED, wklęsła szyba, ponad którą odchyla się klapa
bagażnika, pociągnięte na całą szerokość trzecie światło stopu i zintegrowany ze
spłaszczonymi końcówkami wydechu dyfuzor. Profil z muskularnymi nadkolami z tyłu
to ukłon w stronę coupe Quattro z pierwszej połowy lat osiemdziesiątych.
Na zewnątrz nie ma klamek. Drzwi otwierają się elektromechanicznie po muśnięciu
czujników zintegrowanych z aluminiowymi lusterkami bocznymi. Przy słupku C i
drugiej parze bocznych szyb poprowadzono szerokie, matowe, aluminiowe ramki. W
tej po prawej stronie samochodu ukryto wlew paliwa. Gotowość coupe do
podróżowania z dużymi prędkościami podkreślają dwa niewielkie, czarne spoilery,
wyrastające pod bocznymi wlotami powietrza z przodu. Karoserię auta wykonano z
aluminium oraz w mniejszym stopniu ze stali.
Czteroosobową kabinę konceptu wypełniono panelami z aluminium, drewna i
tapicerką z miękkich gatunków skóry. Przez całą deskę rozdzielczą rozciągają się
trzy dotykowe, współpracujące ze sobą ekrany. Czwarty, zwróconym ku kierowcy
znajdziemy w tunelu środkowym. Wykonano go z elastycznej folii z organicznymi
LED'ami, z których zbudowano także trzy pozostałe. Dla posiadaczy smartfonów
przygotowano stacje dokujące i ładowarki oraz elektronicznego "odźwiernego",
który na podstawie przenośnych urządzeń rozpoznaje wsiadające osoby i
automatycznie dopasowuje do nich ustawienia auta, takie jak pozycje foteli.
Nowości technologicznych także nie brak. Prologue wyposażono w osobny układ
elektryczny o napięciu 48 voltów z funkcją odzyskiwania energii z hamowania,
współpracujący z tradycyjną siecią 12-voltową, którego wprowadzenie w seryjnych
samochodach marki zapowiedziano kilka tygodni przed jego premierą. Druga nowość
to system skrętnych kół z tyłu (kąt skrętu sięga pięciu stopni). Adaptacyjne,
niezależne zawieszenie ze zmiennym stopniem tłumienia i prześwitem wzmocniono
nową instalacją pięciowahaczową oraz węglowo-ceramicznymi tarczami hamulcowymi o
średnicy 20 cali.
Prologue w srebrnym lakierze Diva z Los Angeles wyposażono w podwójnie
doładowany silnik V8 o pojemności czterech litrów, mocy 605 KM i momencie
obrotowym 700 Nm (750 w trybie Overboost). Ale to bardzo szybko się zmieniło.
Kilka tygodni po kalifornijskiej wystawie, na styczniowych targach Consumer
Electronics Show w Las Vegas wystawiono koncept Prologue Piloted Driving z
garścią kolejnych wynalazków, zmienionym lakierem, felgami i tapicerką.
W układzie napędowym auta pojawił się silnik elektryczny, dzięki któremu moc
maszyny podskoczyła do 677 koni mechanicznych, a moment obrotowy wzrósł aż do
950 niutonometrów. Ośmiostopniowy automat i układ quattro, wprawiający w ruch
wszystkie cztery koła skróciły przy takich możliwościach czas rozpędzania się od
zera to stu kilometrów na godzinę z 3,7 do 3,5 sekund.
Dodatkowy człon w nazwie konceptu odnosił się do systemów autonomicznej jazdy,
zebranych w grupę układów Piloted Driving. Te, którym najbliżej do produkcji
seryjnej to zaawansowane systemy automatycznej jazdy w korkach i po autostradach,
podejmujące bez ingerencji człowieka akcje wyprzedzania, zmiany pasów i
hamowania. Ich działanie zademonstrowano w koncepcie A7 Sportback Piloted
Driving, który w drodze na CES pokonał pokazowo ponad 900-kilometrową trasę z
Doliny Krzemowej do Las Vegas.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V8 (biturbo)
Położenie - przód
Pojemność - 3993 cm³
Moc - 605 KM
Moment obrotowy - 750 Nm
Skrzynia biegów - auto . 8
Napęd elektryczny - 1 silnik
Położenie -
Całkowita moc - 677 KM
Całkowity moment - 950 Nm
Napęd - 4 koła
WYMIARY
Masa - brak danych
Długość - 5100 mm
Szerokość - 1950 mm
Wysokość - 1390 mm
Rozstaw osi - 2940 mm
Opony przód - 285/30 R 22
Opony tył - 285/30 R 22
OSIĄGI
0-100 km/h - 3.5 s
Prędkość MAX. - brak danych