Touring Berlinetta Lusso Concept
`2015 - ÑïîðòÊóïå (Èòàëèÿ) 2015 Øàññè - #1/5 |
|
|
ÒÅÑÒ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 09.03.2015
Wskrzeszone w samych początkach XXI wieku
zakłady nadwoziowe Carrozzeria Touring Superleggera już w 2008 roku pokazały
pierwsze projekty swojej nowej ery. Jeden z nich, kombi Bellagio Fastback na
bazie Maserati Quattroporte, zbudowano wkrótce w kilku kolekcjonerskich
egzemplarzach. Potem identyczną drogą pomiędzy kolejnymi konceptami poszło
lekkie coupe Disco Volante z błogosławieństwem Alfy Romeo na bazie 8C oraz
shooting brake Continental Flying Star, zatwierdzony przez Bentley Motors. Gdy o
sztuce budowania unikatowych karoserii na indywidualne zamówienia nie można było
już mówić tylko w kategoriach zapomnianej Touring przystąpiło do prac nad
Ferrari.
Historia związków obu firm sięga czasów gdy marki Ferrari nie było jeszcze na
świecie. Już w 1940 roku na życzenie Enzo Ferrari'ego działające od 1926 roku
zakłady Touring zabrały się za jego pierwszy model, Auto Avio Costruzioni 815,
który na mocy kontraktu z Alfą Romeo nie mógł być firmowany jego nazwiskiem.
Wybór padł na rzemieślników Touring również podczas przygotowania pierwszego,
seryjnie produkowanego Ferrari, długodystansowego spidera 166 MM z 1948 roku,
który wygrał w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i zawodach Mille Miglia.
Coupe Berlinetta Lusso to odległe echo początków współpracy obu marek, z którym
samo Ferrari nie miało zapewne wiele wspólnego. Bazą dla projektu był
oszałamiający grand tourer F12berlinetta, z którym do mediolańskiego studia
zgłosił się jego właściciel. Na aucie nie znajdziemy nigdzie charakterystycznego
Cavallino Rampante - czarnego konia na żółtej tarczy - którego miejsce zajęły
skrzydlate logotypy Touringa z wyeksponowanym członem Superleggera. Po włosku
oznacza to tyle, co "superlekka" i odnosi się do technologii stosowanej przez
firmę już przed wojną. Produkcji aluminiowych karoserii na bardzo lekkich ramach
ze stalowych rur o niewielkim przekroju.
Berlinetta Lusso otrzymała zupełnie nową, trzybryłową karoserię, w której ostre
linie i pomysłowe elementy aerodynamiczne samochodu bazowego wymieniono na
stonowane linie bez żadnych eksperymentów. Szczególną uwagę poświęcono na
zachowanie jak największego docisku aerodynamicznego na tylnej osi oraz kontrolę
jakości. Nadwozie zbudowano z formowanych ręcznie arkuszy aluminium - aż
dwanaście różnych stopów - oraz włókien węglowych, po które sięgnięto między
innymi dla obniżenia masy samochodu. Wykonano z nich przedni zderzak, progi,
tylną ścianę, dyfuzor, przedni splitter i maskę silnika, która ma być odporna na
temperatury do 250 stopni Celsjusza. Przygotowanie całego auta zajmuje zespołowi
Touring ponad 5000 godzin pracy, po których pojazd poddawany jest rygorystycznym
testom w terenie i laboratoriach oraz przeglądowi.
Wydłużona z 4618 do 4692 milimetrów, dwuosobowa Berlinetta Lusso pozostała
mechanicznie nietknięta i przytyła tylko o około 15 kilogramów (z 1630 do 1645 w
stanie gotowym do jazdy, na sucho 1525). Coupe napędza seryjny, wolnossący motor
V12 o pojemności prawie 6,3 litrów, z którego płynie aż 740 koni mechanicznych i
690 niutonometrów. Napęd na tylną oś przenosi 7-stopniowa, sekwencyjna,
dwusprzęgłowa skrzynia biegów F1-DCT, która sterowana jest łopatkami przy
kierownicy i która może pracować w trybie automatycznym. Kierowcę wspomagają
systemy E-Diff, ESP Premium, kontrola trakcji F1-Trac oraz adaptacyjne
zawieszenie. Według zapewnień twórców Berlinetta Lusso rozpędza się do 100 km/h
w czasie około 3,1 sekund i rozwija prędkość maksymalną co najmniej 340 km/h -
tyle samo, co seryjne Ferrari F12berlinetta.
W atelier Carrozzeria Touring Superleggera w pobliżu Mediolanu powstanie tylko
pięć egzemplarzy Berlinetty Lusso, dopuszczonych do ruchu drogowego na mocy
jednej z dyrektyw Unii Europejskiej. Na ukończenie każdego z nich od chwili
dostarczenia samochodu Ferrari trzeba będzie czekać sześć miesięcy. Pierwszą
sztukę z tej fuoriserie - krótkiej serii na specjalne zamówienie - pokazano w
marcu 2015 roku podczas osiemdziesiątego piątego salonu samochodowego w Genewie.
Na życzenie klienta samochód pokryto błękitnym lakierem Azzurro Niourlague,
mającym oddawać kolor wód Morza Śródziemnego w słoneczny i wietrzny dzień.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V12 65°
Położenie - przód
Pojemność - 6262 cm³
Moc - 740 KM
Moment obrotowy - 690 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - F1-DCT (7)
WYMIARY
Masa - 1525 kg
Długość - 4692 mm
Szerokość - 2080 mm
Wysokość - 1288 mm
Rozstaw osi - 2715 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1665 mm/1618 mm
Opony przód - 255/35 ZR 20
Opony tył - 315/35 ZR 20
Zbiornik paliwa - 92 l
OSIĄGI
0-100 km/h - 3.1 s
0-200 km/h - 8.5 s
Prędkość maksymalna - 340 km/h
Średnie spalanie - 15 l/100km