Arrinera Hussarya Test Car Concept `2015 - Гоночный автомобиль (Польша) 2015 | |
|
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 01.07.2016
Okres 2005-2015 był dla polskiej motoryzacji
czasem wielu prób i błędów, wielkich marzeń o przyszłości i nieustannego
oglądania się za siebie z pytaniami "co by było, gdyby?". W roku 2005 do
sprzedaży wszedł roadster mieleckich zakładów Leopard, w roku 2008 plany budowy
sportowego super coupe ogłosiło warszawskie Veno Automotive, w roku 2009 w
Gorzowie Wielkopolskim powstał trójkołowy Marotti i na ulice wyjechał
elektryczny, trzykołowy Re-Volt z Pruszkowa, w roku 2010 pokazano prototyp
elektrycznego malucha marki Romet, w 2013 roku zadebiutował prototyp
elektrycznego malucha ELV, grupy studentów i pasjonatów podjęły się budowy
nowych wcieleń Warszawy czy owianej mitem Syreny Sport, która została
wskrzeszona replikami, a plany produkcji nowej Syreny ogłosiły niezależnie AMZ z
Kutna z kilkoma prototypami i AK Motor.
W roku 2011 zbankrutowało FSO, a trzy lata później działalność zakończył Leopard.
Veno Automotive w tym czasie przekształcono w Arrinera Automotive i w połowie
2011 roku w Warszawie pokazano pierwszy prototyp marki, coupe A.H.1, w którego
premierze uczestniczył Lee Noble. Znany ze sportowych wozów, brytyjski
konstruktor miał służyć wiedzą między innymi podczas prac nad podwoziem
kolejnego samochodu, który miał trafić do produkcji w przyszłości. A.H.1 z
mechanizmami Audi umieściła Arrinerę na stałe w świadomości miłośników czterech
kółek i położyła na swoich twórcach ciężar wielkich zapowiedzi. Seryjna Arrinera,
z którą prototyp nie miał wiele wspólnego, miała dysponować mocą nawet 650 koni
mechanicznych, rozwijać setkę w czasie 3,2 sekund i rozpędzać się aż do 340
kilometrów na godzinę.
W sierpniu 2012 roku Arrinera opublikowała pierwsze wizualizacje modelu, który
miał w nieprawdopodobnie krótkim czasie trafić do produkcji i podała jego nazwę,
którą zaczerpnięto od słynącej z wielu zwycięstw, XVI-wiecznej, polskiej
formacji konnej: Hussarya. Samą markę utworzono od baskijskiego "arintzea" ("opływowy")
i włoskiego "vero" ("prawdziwy"). Karoserię auta zaprojektował Pavlo Burkatskyy,
a do prac nad aerodynamiką, układem napędowym i podwoziem pojazdu, który musiał
jeszcze przyciągnąć rzesze inwestorów i znaleźć dotacje rządowe, zaproszono
polskie uczelnie i instytucje oraz specjalistów zza granicy.
Jesienią 2013 ruszyły w terenie pierwsze testy jeżdżącej ramy z udziałem Noble'a,
a rok później na testy wyjechała Hussarya odziana w surową karoserię. Pod koniec
roku 2014 spółka-matka warszawskiej Arrinery Automotive przeniosła swoją
siedzibę do Silverstone. W roku 2015 po wydaniu na cały projekt ponad dwunastu
milionów złotych, auto pokazano po raz pierwszy publicznie: testowy prototyp
miał swoją premierę w kwietniu na wystawie Motor Show Poznań na stoisku polskiej
edycji magazynu "Top Gear". W połowie listopada maszyna stanęła na Warsaw Moto
Show.
Daleki od produkcji seryjnej prototyp modelu Hussarya zbudowano wokół stalowej
ramy ze strefami pochłaniającymi energię zderzenia z aluminium i Kevlaru oraz z
umieszczonym centralnie silnikiem z repertuaru General Motors. Wolnossące V8 o
pojemności 6,2 litrów i bliżej nieokreślonej mocy połączono z 6-stopniową
skrzynią biegów produkcji Cima, która przenosiła napęd na tylne koła z oponami
Michelin Pilot Sport Cup 2. Jednym z ciekawszych rozwiązań, które miało trafić
do samochodu, był opracowany wspólnie z Politechniką Warszawską hamulec
aerodynamiczny w postaci wysuwającego się automatycznie przy 120 km/h spoilera,
który w przypadku ostrego hamowania może ustawić się pod kątem 55 stopni.
Prototyp, który wkrótce po poznańskiej premierze wyruszył na kolejne testy,
przygotowano jako bazę dla modelu seryjnego oraz... wyścigowego. Zapowiadana od
kilku lat drogowa Hussarya 33 miała być limitowanym do 33 egzemplarzy,
egzotycznym super coupe z karoserią z włókien węglowych i dodatkiem grafenu oraz
kabiną przygotowaną we współpracy z gliwickim duetem Luc & Andre, który zasłynął
inspirowanymi samochodami meblami, udającymi kawałki Porsche, Ferrari czy Cobry.
Silnik miał postawić polską konstrukcję w pierwszych szeregu najmocniejszych,
wolnossących jednostek świata. Twórcy mówili o widlastej ósemce o pojemności
ponad ośmiu litrów i mocy co najmniej 800 koni mechanicznych!
W styczniu 2016 roku Arrinera obrała zupełnie nowy kierunek. Na salonie
samochodowym Autosport International w Birmingham swoją światową premierę miała
prototypowa, wyścigowa Hussarya GT. W czerwcu maszyna zaliczyła dynamiczny
debiut podczas kilku przejazdów w trakcie Festiwalu Prędkości w Goodwood, a pod
koniec roku na testy na brytyjskich torach zabrano dwa kolejne egzemplarze. Na
rok 2017 firma zapowiedziała debiut torowy modelu GT oraz wprowadzenie do
sprzedaży drogowego modelu GT Civil. Hussarya 33, której premiera odkładana była
co roku, stała się jeszcze bardziej odległą, jeszcze bardziej nieprawdopodobną
przyszłością.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V8
Położenie - centralne
Pojemność - 6200 cm³
Moc - 650 KM
Moment obrotowy - 820 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - manual / 6
WYMIARY
Masa - 1300 kg
Długość - 4450 mm
Szerokość - 2056 mm
Wysokość - 1190 mm
Rozstaw osi - 2695 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1744 mm/1744 mm
OSIĄGI
0-100 km/h - brak danych
Prędkość maksymalna - brak danych