Apollo N Concept (First Generation) `2016 - ÑïîðòÊóïå (Ãåðìàíèÿ) 2005 | |
|
ÒÅÑÒ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 02.03.2016
Ekstremalne coupe Apollo o mocy
przekraczającej w niektórych wersjach 850 koni mechanicznych od niemieckiego
Gumpert Sportwagenmanufaktur pojawiło się na rynku w sezonie 2005 i razem z całą
firmą przetrwało niecałą dekadę. Zagrożony bankructwem zakład, który założył
Roland Gumpert, były specjalista Audi od modeli sportowych i rajdowych legend
oddziału Audi Sport, swój ostatni wysiłek podjął na początku 2014 roku. Było nim
małe coupe o nazwie Explosion z silnikiem umieszczonym z przodu i napędem na
obie osie, które nigdy nie weszło do produkcji.
W ciągu kolejnych miesięcy zakład dopadło widmo bankructwa, a władzę przejęli
inwestorzy z Chin, którzy już wcześniej wrzucili do swojego portfela włoską,
upadłą po nieudanej reanimacji markę De Tomaso. Roland Gumpert zachował pozycję
CEO i szefa technicznego. Nowe przedsiębiorstwo przemianowano na Apollo
Automobil, a jego pierwszą produkcją był projekt nowego supercoupe Arrow.
Koncept zadebiutował na osiemdziesiątym szóstym salonie samochodowym w Genewie,
na którym pokazano również kolejną ewolucję wiekowego Apollo. Model pod nową
marką otrzymał nową nazwę - po prostu N.
Czarno-biała maszyna sponsorowana przez literę N to stary, dobry Apollo w
postaci niewiele odbiegającej od tej, w której pozostawił go Roland G, lat 72,
przygotowując coupe w specyfikacji Enraged. Znajoma twarz, jeszcze bardziej
rozdęty zad i wielkie wgłębienia na obu burtach zyskują ciekawszą osobowość
dzięki splitterowi i lotkom z przodu, powiększonemu wlotowi powietrza na dachu,
rozbudowanemu dyfuzorowi oraz skrzydle, które przytrzymywane jest teraz przez
dwa ramiona od góry, a nie od dołu. To ostatnie rozwiązanie znane jest przede
wszystkim z samochodów wyścigowych i wpływa na bardziej wydajne przebijanie się
przez ścianę powietrza.
Ciasna i ciemna kabina oferuje miejsce wyłącznie dla kierowcy i pasażera na
kubełkowych fotelach z włókien węglowych. Kluczowe miejsce na desce rozdzielczej
zajmuje zupełnie nowy zestaw instrumentów z cyfrowym wyświetlaczem i
przełącznikiem trybów jazdy (Basic, Sport, Race), który na życzenie może zostać
poddany indywidualizacji. Standardem są m.in. nie tak oczywiste, sterowane
elektrycznie szyby, elektryczny hamulec parkingowy, elektrohydrauliczne
wspomaganie kierownicy, którą można bez trudu zdjąć, 4-punktowe pasy
bezpieczeństwa, podstawowa klimatyzacja oraz elektronika DVD Moniceiver z
nawigacją satelitarną i kamerą cofania.
Samochód przygotowany w nowym centrum technologicznym firmy w Denkendorf
zbudowany jest na przestrzennej, rurowej ramie ze stali chromowo-molibdenowej ze
zintegrowaną skorupą kabiny z włókien węglowych oraz Kevlaru i 120-litrowym
zbiornikiem paliwa. Zewnętrzną powłokę z unoszonymi do góry drzwiami wykonano z
włókien węglowych, pod którymi kryją się wzmocnienia z karbonu i aluminium.
Wszystkie koła zawieszono niezależnie na podwójnych wahaczach i parach
amortyzator/sprężyna w układzie pushrod z możliwością automatycznej lub ręcznej
regulacji siły tłumienia, drążków przeciwskrętnych i prześwitu w zakresie od 40
do 120 milimetrów (plus dodatkowe 40 mm przy pokonywaniu przeszkód). Podwozie
skrywa także pneumatyczny podnośnik, pozwalający na podniesienie samochodu bez
lewarka. System ABS dla Apollo N dostarczył Bosh, wentylowane tarcze hamulcowe
od średnicy 378 kilometrów pochodzą od AP Racing. Standardem jest ogumienie
Michelin Pilot Sport Cup 2.
N wzorem swoich poprzedników polega na jednostce napędowej, której korzenie
sięgają stajni Audi. Jest nią podwójnie turbodoładowany motor w układzie V8 o
pojemności niespełna 4,2 litrów z suchą miską olejową i sekwencyjnym,
wielopunktowym wtryskiem paliwa. Rozwidlony pod kątem prostym, 40-zaworowy
silnik dostarcza 700 koni mechanicznych przy sześciu tysiącach obrotów na minutę
oraz 880 niutonometrów przy czterech tysiącach obrotów na minutę. Obroty rosną
do 7,2 tysięcy, a moc jednostki po odpowiednim strojeniu może przekroczyć 800
koni mechanicznych.
Napęd na tylną oś przenosi 7-stopniowa, sekwencyjna skrzynia biegów firmy Cima z
systemem sterowania łopatkami przy kierownicy, dwutarczowe sprzęgło AP Racing
oraz samoblokujący się mechanizm różnicowy Torsena, które wspomaga regulowana
kontrola trakcji od Racelogic. Na życzenie Apollo oferuje indywidualne
ustawienie przełożeń każdego biegu oraz mechanizm zmiany biegów tradycyjnym
drążkiem. Niemiecki potwór waży około 1200 kilogramów, a pod pełnym obciążeniem
tyje mu się do maksymalnie 1550 kilogramów. Na jeden koń mechaniczny przypada
około 1,7 kilograma. Rozpędzenie się do 100 km/h zajmuje mu około trzech sekund,
a prędkość maksymalna sięga 360 km/h.
Apollo N jako maszyna zamykająca pewną erę w historii firmy zostanie
wyprodukowany w ilości zaledwie sześciu egzemplarzy. Twórcy zapewniają, że ich
właściciele dostaną w swoje ręce jeden z najszybszych samochodów świata. W jakim
sensie? Chodzi o wynik siedmiu minut i 11,6 sekund oraz rekord wśród
produkowanych seryjnie, drogowych samochodów na północnej pętli toru Nürburgring,
który przez cztery lata należał do Apollo S. Apollo N ma być na Nordschleife
jeszcze szybszy!
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V8 (90° / BITurbo)
Położenie - centralne
Pojemność - 4163 cm³
Moc - 700 KM
Moment obrotowy - 880 Nm
Napęd - tył
Skrzynia biegów - sekw. (7)
WYMIARY
Masa - 1200 kg
Długość - 4460 mm
Szerokość - 1998 mm
Wysokość - 1114 mm
Rozstaw osi - 2700 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1670 mm/1598 mm
Opony przód - 285/30 ZR 19
Opony tył - 345/30 ZR 20
Zbiornik paliwa - 120 l
OSIĄGI
0-100 km/h - 3 s
Prędkość maksymalna - 360 km/h