Aston Martin Vanquish Zagato Concept `2016 - Спортивный автомобиль (Великобритания) 2016 | |
|
Współpraca Aston Martina i włoskiego studia Zagato to wielowątkowy, cykliczny
proces, który rozciąga się na całe dziesięciolecia. W roku 2016, w którym
zadebiutował Vanquish Zagato, można było mówić już o 56 latach wspólnych działań,
w efekcie których powstało aż dwanaście modeli w pięciu różnych generacjach.
Wszystko zaczęło się w końcówce lat pięćdziesiątych XX wieku...
Jako pierwszy owoc brytyjsko-włoskiego związku na świat w 1960 roku przyszedł
DB4 GT Zagato, który został w całości zaprojektowany w Mediolanie, gdzie był
również składany i wykańczany od środka. Kolejny rozdział napisano dopiero w
połowie lat osiemdziesiątych, w których przygotowano kanciaste zdolne do
przekroczenia prędkości 300 kilometrów na godzinę modele V8 Vantage Zagato oraz
V8 Volante Zagato. Nowe stulecie w 2002 roku przywitano limitowanym DB7 V12
Zagato, po którym pojawił się DB-AR1 oraz Vanquish Roadster.
W kolejnej dekadzie zaroiło się od Aston Martinów z karoseriami Zagato, między
innymi z okazji stulecia brytyjskiej marki, które przypadło na rok 2013.
Kilkanaście miesięcy wcześniej pokazano koncept V12 Zagato, z którego wyrosła
limitowana maszyna na zwykłe drogi oraz model wyścigowy, wysłany m.in. na
24-godzinny wyścig na Nürburgring Nordschleife. W roku 2013 ogłoszono powstanie
trylogii Aston Martin Zagato Centennial. Stulecie działalności Aston Martina
przypieczętowano limitowanymi modelami DBS Coupe Zagato, DB9 Spyder Zagato oraz
Virage Shooting Brake Zagato. Trzy lata później przyszła pora na wspomnianego na
samym początku Vanquisha.
Vanquish Zagato to już dwunasty projekt zrealizowany przez brytyjsko-włoski duet
firmowy. W liniach Vanquisha znajdziemy nieodłączne elementy Zagato oraz
rozwinięcie elementów stylistycznych Astona, które wymyślano i szlifowano w
konceptach i samochodach seryjnych przez ostatnich kilka lat. Te pierwsze to
między innymi charakterystycznie wybrzuszony dach, wielka krata osłony chłodnicy,
stylizowane logotypy Z oraz szyby, sprawiające dzięki czarnym słupkom A wrażenie
zawijajania się wokół kabiny. Do języka stylistycznego Aston Martina należą: tył
w stylu filmowego DB10 i seryjnego DB11, tylne światła z LED'owych "łopatek",
które pojawiły się wcześniej w torowym Vulcanie i wirtualnym DP-100 czy
rozbudowane otwory wentylacyjne za przednimi kołami oraz listwy biegnące od kół
do drzwi.
Unikatowy Vanquish został zaprojektowany w ścisłej współpracy zespołu Aston
Martin Design, którym kieruje Marek Reichman z mediolańskim studiem, na czele
którego stoi Andrea Zagato. Jego karoseria została wykonana w całości z włókien
węglowych, którym przeniknęło się także do kabiny. Wnętrze coupe wyścielają
skóry anilinowe i zdobią detale, jak logotypy Zagato wytłaczane na nagłówkach i
wyszywane na konsoli środkowej oraz specjalne ściegi, oczywiście na kształt
połączonych liter Z, które przewijają się także na zewnątrz.
Na samym wyglądzie wyjątkowy charakter Vanquisha Zagato się nie kończy. To
jednocześnie maszyna przestrojona dynamicznie, oferująca jeszcze więcej, niż
modele produkowane w Gaydon seryjnie. W standardowym Vanquishu pracuje
wolnossący silnik V12 serii AM29 o pojemności ponad 5,9 litrów, najmocniejsza
jednostka w historii marki. W podstawowej wersji silnik ten rozwija obecnie 576
koni mechanicznych (w debiucie kilka lat wcześniej miał trzy konie mniej). Jego
moc w Zagato podniesiono do okrągłych 600 koni mechanicznych, które przenoszone
są tylko na tylną oś poprzez 8-stopniowy automat Touchtronic III.
Na miejsce debiutu jedynego w swoim rodzaju grand tourera wybrano ogrody Villa
Erba w Cernobbio nad jeziorem Como we Włoszech, w których w połowie maja ma
miejsce cykliczny Concorso d'Eleganza Villa d'Este oraz imprezy towarzyszące.
Vanquish Zagato pojawił się tam jako koncept bez planów na produkcję seryjną,
które wytrzymały tylko miesiąc. Już w połowie czerwca Aston Martin ogłosił, że
Vanquish Zagato zostanie wyprodukowany w limitowanej do 99 egzemplarzy serii.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V12
Położenie - przód
Pojemność - 5935 cm³
Moc - 600 KM
Moment obrotowy - brak danych
Napęd - tył
Skrzynia biegów - auto / 8
WYMIARY
Masa - brak danych
Długość - brak danych
Szerokość - brak danych
Wysokość - brak danych
Rozstaw osi - 2740 mm
OSIĄGI
0-100 km/h - brak danych
Prędkość maksymalna - brak danych
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 23.06.2016