Audi PB18 e-Tron Concept `2018 - СпортКупе (Германия) 2018 | |
HW100 - 45000
UAW55 - 105000 RRW100 - 175000 PKRR - 7500 |
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 25.08.2018
Super sportowe Audi o napędzie elektrycznym? W
roku 2006, w którym debiutowało pierwsze coupe R8 ze spalinowym V10 o mocy 420
koni mechanicznych, mogło to wydawać się pieśnią dość odległej przyszłości. Ale
świat zaczął się bardzo szybko zmieniać. Jesienią 2009 roku pokazano pierwszy
koncept coupe E-Tron o napędzie elektrycznym, a przed końcem roku otworzono w
Ingolstadt nową placówkę, dedykowaną wyłącznie samochodom elektrycznym. W roku
2011 pokazano R8 E-Tron, które wkrótce weszło nieśmiało do produkcji na
specjalne zamówienie. Model zmodernizowano cztery lata później. W roku 2014 do
sprzedaży wprowadzono pierwsze, hybrydowe Audi typu plug-in, model A3 E-Tron.
W tym czasie elektryczne silniki weszły na stałe do długodystansowych mistrzostw
świata oraz 24-godzinnego wyścigu Le Mans, w którym Audi triumfowało po raz
pierwszy w 2000 roku. W roku 2012 w Le Mans po raz pierwszy wygrał prototyp o
napędzie hybrydowym, R18 E-Tron Quattro ze stajni Audi. Serię ścigaczy R18
rozwijano do roku 2016, po którym Audi wycofało się z World Endurance
Championship i przeskoczyło na mistrzostwa świata elektrycznej Formuły E. W
kolejnych miesiącach przybywało konceptów elektrycznych aut najbliższej
przyszłości, a w roku 2018 ruszyła wielka promocja pierwszego modelu, który miał
wejść do produkcji seryjnej na dużą skalę, crossovera E-Tron. W lipcu Audi
rozpoczęło na Węgrzech masową produkcję silników elektrycznych. W sierpniu
pokazało spektakularny koncept PB18 E-Tron, odpowiedź na pytania o miejsce
napędu elektrycznego w segmencie super samochodów.
Nazwa pierwszego konceptu elektrycznego super samochodu od Audi wzięła od jego
miejsca i czasu premiery: cyklicznego, sierpniowego Pebble Beach Car Week, na
którym projekt zagościł w 2018 roku. Przy okazji PB18 brzmi w harmonii z
wyścigowym R18, z którym mają łączyć go niektóre rozwiązania. Pod konceptem
podpisuje się oddział Audi Sport, który zadbał o warstwę technologiczną oraz
biuro stylistyczne z Audi Design Loft z Malibu w Kalifornii.
PB18 E-Tron, w przeciwieństwie do poprzednich, elektrycznych konceptów
niemieckiego producenta z funkcjami jazdy autonomicznej, powstało jako
ekstremalne, sportowe auto do jazdy po torach wyścigowych oraz drogach
publicznych, zorientowane wyłącznie na kierowcę. Wewnętrznie maszyna nosiła
kryptonim "Level Zero", symbolizujący całkowite odcięcie się od jazdy
autonomicznej, która definiowana jest na pięciu poziomach (na piątym samochody
mają poruszać się same, bez kierowcy czy nawet kierownicy). Na kierowcę nie
czekają zastępy elektronicznych asystentów, którzy mieliby wyręczać go z
niektórych czynności, a luksusy ograniczono do minimum.
Fotel kierowcy, kierownicę, pedały, deskę rozdzielczą i pozostałe instrumenty w
postaci cyfrowych ekranów umieszczono w ruchomej kołysce z włókien węglowych,
którą w zależności od potrzeb można... przesunąć na prawą lub lewą stronę kabiny,
a nawet zostawić na środku. Kierownica i pedały nie są połączone z resztą
samochodu mechanicznie, komunikują się z kołami i układem napędowym elektrycznie.
Możliwa jest instalacja fotela dla pasażera z trzypunktowymi pasami
bezpieczeństwa. Przed oczami kierowcy umieszczono przezroczysty ekran z diod
OLED, który na torze może wyświetlać linię przebiegu zakrętu, a w zwykłym ruchu
drogowym może pokazywać wskazówki płynące z nawigacji i elektroniki pokładowej,
podobnie do wyświetlaczy przeziernych.
Koncept z nadwoziem typu shooting brake zbudowano na platformie z aluminium,
włókien węglowych i materiałów kompozytowych, w której kabina pasażerska
przesunięta jest wyraźnie do przodu. Samochód o masie 1550 kilogramów skrywa za
plecami kierowcy paczkę baterii oraz bagażnik o pojemności 470 litrów, do
którego dostosowano na miarę ekskluzywny zestaw bagażowy. Nad dociskiem
aerodynamicznym z tyłu pracuje szeroki dyfuzor oraz duże, zintegrowane z dachem
skrzydło, które dla zwiększenia docisku można przesunąć w tył. Przez cały pas
tylny poprowadzono światła w technologii LED, a z przodu umieszczono adaptacyjne,
laserowe reflektory Matrix. Bocznych lusterek nie ma, ich miejsce zajęły
zawieszone wysoko kamery.
Podwozie PB18 wzorowane było na rozwiązaniach z wyścigowego R18 klasy LMP1.
Wszystkie koła zawieszono niezależnie na dolnych i górnych wahaczach z przodu w
układzie push-rod, z tyłu w układzie pull-rod. Osie PB18 rozstawiono na 270
centymetrach i zawieszono na nich koła z felgami o średnicy 22 cali oraz
tarczami hamulcowymi o średnicy 19 cali. Ogumienie dostarczyło włoskie Pirelli.
Na pokładzie PB18 umieszczono chłodzone cieczą baterie o pojemności 95
kilowatogodzin oraz trzy silniki elektryczne, rozłożone na środku osi, jeden z
przodu i dwa z tyłu. Na przedniej osi ląduje do 150 kW, na tylnej 350 kW.
Maksymalna moc układu napędowego w zwykłych warunkach sięga 500 kW, a w trybie
boostingu może tymczasowo osiągnąć do 570 kW czyli 775 koni mechanicznych.
Elektrycznym układem napędu czterech kół Quattro zarządza elektronika w systemie
Torque Control Manager, współpracująca ze stabilizacją toru jazdy ESC, która w
zależności od sytuacji rozdziela moment obrotowy pomiędzy poszczególne osie i
koła. Maksymalny moment obrotowy sięga 830 niutonometrów. Samochód ma rozpędzać
się do 100 km/h w czasie zaledwie dwóch sekund!
Przy lekkim hamowaniu wykorzystywany jest wyłącznie system odzyskiwania energii
kinetycznej, który w locie doładowuje baterie. Ostrzejsze hamowanie aktywuje
tradycyjny, hydrauliczny układ hamulcowy. Według norm pomiarowych WLTP baterie
mają pozwalać na przejechanie do 500 kilometrów (w przypadku jazdy torowej dużo
mniej). Samochód przystosowano do ładowania napięciem 800 V, przy którym baterie
mają być naładowane w całości w około piętnaście minut. Możliwe jest również
m.in. ładowanie indukcyjne za pomocą systemu bezprzewodowego ładowania Audi
Wireless Charging, który obejmuje płytę ładującą ze zintegrowaną cewką,
umieszczoną w miejscu parkowania pojazdu.
UKŁAD NAPĘDOWY
Napęd elektryczny - 3 silniki
Położenie - 1 przód / 2 tył
Moc - 775 KM
Moment obrotowy - 830 Nm
Napęd - 4 koła
Baterie - 95 kWh
Odzysk energii - ERS
WYMIARY
Masa - 1550 kg
Długość - 4530 mm
Szerokość - 2000 mm
Wysokość - 1150 mm
Rozstaw osi - 2700 mm
Opony przód - 275/35 ZR 22
Opony tył - 315/30 ZR 22
OSIĄGI
0-100 km/h - 2 s
Prędkość MAX. - brak danych