Aston Martin Vanquish Vision Concept `2019 - СпортКупе (Великобритания) 2019 | |
|
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 29.03.2020
Zmiana największego udziałowca, zmiana prezesa,
wejście do Formuły 1 w roli partnera technologicznego 4-krotnych mistrzów świata
konstruktorów, wykupienie części udziałów przez Daimlera, zdobycie silników AMG
i innych technologii niemieckiego koncernu czy postawienie zupełnie nowej
fabryki z myślą o produkcji luksusowych samochodów elektrycznych i pierwszego w
swojej historii SUV'a. To skrót wydarzeń, które w latach 2012-2018 sprawiły, że
brytyjski Aston Martin zmienił się nie do poznania i ruszył w zupełnie nowych
kierunkach. Jednym z nich były super sportowe samochody z silnikiem umieszczonym
centralnie, którym początek dało zjawiskowe Valkyrie.
Poza samochodami wyścigowymi, jak prototypy klasy LMP1 z początku XXI stulecia,
C-grupowe ścigacze z lat osiemdziesiątych oraz eksperymentalne, ponad 650-konne
super coupe Bulldog z przełomu lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych, o ile
tylko ktoś o tych maszynach jeszcze pamięta, Aston Martin w ogóle nie kojarzy
się z samochodami z silnikami umieszczonymi centralnie. Gdy przyszło do zmiany
tego wizerunku brytyjska marka uderzyła od razu z najcięższego calibra: wiosną
2016 roku zapowiedziano, że Aston Martin łączy siły z Red Bull Racing w celu
zaprojektowania super sportowej, drogowej maszyny o kryptonimie AM-RB 001, za
którą odpowiadać będzie między innymi sam Adrian Newey, konstruktor bolidów,
które napisały ogromną część historii mistrzostw świata Formuły 1. W kolejnych
miesiącach ujawniono, że na potrzeby projektu wolnossący silnik V12 od podstaw
zaprojektuje Cosworth, elementy hybrydowego układu napędowego przygotuje Rimac,
a model wejdzie na rynek pod nazwą Valkyrie, zaczerpniętą wprost z nordyckiej
mitologii.
Świat wstrzymał na chwilę oddech, przetarł oczy, a po plecach milinów miłośników
motoryzacji na całym globie przeszły dreszcze, w jak najbardziej pozytywnym
znaczeniu. A na tym wcale nie koniec: Aston Martin zapowiedział, że do śmiałków
i kolekcjonerów trafi również wersja torowa, projekt AM-RB 002, a niedługo
później pojawiły się plotki, że Valkyrie może bardzo szybko dorobić się potomków.
Sensacyjne doniesienia znalazły potwierdzenie na salonie samochodowym w Genewie
w 2019 roku, na którym stanęły od razu dwa koncepty Aston Martinów najbliższej
przyszłości, bliźniaczo podobne do siebie i czerpiące pełnymi garściami z
Valkyrie: AM-RB 003 oraz Vanquish Vision.
Pierwszy z nich, model AM-RB 003 znany wcześniej jako Project 003, to sportowy
hiper samochód pozycjonowany stopień niżej od limitowanego do maksymalnie 150
sztuk Valkyrie (licząc wersje drogowe i torowe razem), opracowany w ścisłej
współpracy z Red Bull Advanced Technologies i wykorzystujący zaplecze zespołu
Formuły 1. Znaki rozpoznawcze: karoseria wzorowana na Valkyrie z ruchomymi
elementami, znacznie przestronniejsza kabina, kadłub z włókien węglowych oraz
układ hybrydowy oparty o zupełnie nowy, podwójnie turbodoładowany silnik V6, o
którego opracowanie Aston Martin nie prosił nikogo innego. Na publicznych
drogach AM-RB 003 ma pojawić się w liczbie ograniczonej do 500 egzemplarzy pod
nazwą Valhalla (zapożyczeń z nordyckiej mitologii ciąg dalszy).
Vanquish Vision to zapowiedź bestii jeszcze innego typu: pierwszego super coupe
Aston Martina z silnikiem umieszczonym centralnie, które trafi do masowej
produkcji. Samochód od swoich przodków przejmie imię kojarzone do tej pory z
flagowymi grand tourerami marki, a od Valkyrie oraz Valhalli odziedziczy styl
karoserii oraz niektóre rozwiązania technologiczne. Tym razem jednak węglowy
kadłub zostaje porzucony na rzecz aluminiowej konstrukcji, a miejsce
rozbudowanego, hybrydowego układu napędowego zajmuje spalinowe V6, które będzie
ewolucją podwójnie turbodoładowanego silnika z AM-RB 003. Nie wykluczone, że na
liście opcji pojawi się ręczna skrzynia biegów, a V6 będzie wspomagane
skromniejszym pakietem hybrydowym. Docelowa moc silnika? Przewidywana masa
własna? Osiągi? To wszystko w chwili prezentacji konceptu Vanquish Vision
pozostawało tajemnicą. Podobnie projekt wnętrza. Tak samo, jak w przypadku
pozostałych modeli, palce w Vanquishu maczają specjaliści Red Bull Racing. W
związku z tym w sąsiedztwie brytyjskiej centrali austriackiego koncernu,
skoncentrowanej na Formule 1, otworzono specjalne biuro projektowe Aston Martina.
Zupełnie nową, widlastą szóstkę w prototypowej formie pokazano na hamowni w
marcu 2020 roku. Silnik ma legitymować się pojemnością trzech litrów, dużym
kątem rozwarcia, dwiema turbosprężarkami upchniętymi w zagłębieniu między
rzędami cylindrów oraz masą niespełna dwustu kilogramów. Motor przeznaczony w
pierwszej kolejności dla Valhalli otrzymał oznaczenie TM01. To ukłon w stronę
Tadeusza Marka, polskiego inżyniera odpowiadającego za jednostki napędowe Aston
Martina w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych (rzędowa szóstka z takich
modeli, jak DB4, DB5 oraz DB6, którą rozwijano do początku lat siedemdziesiątych,
a także widlasta ósemka, którą rozwijano do końca stulecia). TM01 to pierwszy od
1968 roku silnik, który jest przygotowywany przez Aston Martina zupełnie
samodzielnie!
Cała trójka Aston Martinów z silnikami umieszczonymi centralne ma wejść do
produkcji w trzeciej dekadzie dwudziestego pierwszego wieku: Valkyrie jeszcze
przed początkiem roku 2021, Valhalla w roku 2022 oraz Vanquish najwcześniej w
tym samym roku. Czas pokaże, czy tak rzeczywiście będzie: zmiany w strukturze
właścicieli i zarządu firmy, zapowiedzi śmiałego wejścia do Formuły 1 w roli
konstruktora, światowa epidemia koronawirusa oraz jej długoterminowe
konsekwencje mogą sprawić, że te plany trzeba będzie poważnie zrewidować.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V6 (twin turbo)
Położenie - centralne
Pojemność - brak danych
Moc - brak danych
Moment obrotowy - brak danych
WYMIARY
Masa - brak danych
Długość - brak danych
Szerokość - brak danych
Wysokość - brak danych
OSIĄGI
0-100 km/h - brak danych
Prędkość maksymalna - brak danych