Audi RS E-Tron GT (FW) `2020 - Спортивный автомобиль (Германия) 2020 | |
HW100 - 45000
UAW55 - 105000 RRW100 - 175000 PKRR - 7500 |
138200 € |
ТЕСТ-DRIVE`S
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski -
14.02.2021
Okrągłe sześćset koni mechanicznych w kombi
RS6 Avant oraz tyle samo w młodszej o tylko kilka tygodniu limuzynie RS7
Sportback, płynące w obu przypadkach z podwójnie turbodoładowanej, benzynowej,
widlastej ósemki o pojemności czterech litrów. To rekordowe wartości, które w
2019 osiągnęły najmocniejsze modele Audi Sport z rodziny RS. Rekordowe wartości,
które zostały przebite przez... samochód elektryczny, grand tourera RS E-Tron GT.
W jego premierę zaangażowany został Nico Rosberg, mistrz świata Formuły 1 z
sezonu 2016 oraz Lucas di Grassi, mistrz świata elektrycznej Formuły E z sezonu
2016-17.
Czterodrzwiowy E-Tron GT o sylwetce przypominającej coupe po raz pierwszy
zmaterializował się pod koniec 2018 roku w formie konceptu, przy okazji którego
zapowiadano do 590 koni mechanicznych. Seryjny, elektryczny grand tourer
zadebiutował w pierwszych dniach lutego 2021 i projektem aluminiowego nadwozia
tylko w detalach odbiegał od konceptu: duże wloty z przodu, głęboko tłoczona
przednia klapa, adaptacyjne reflektory w technologii Martix LED (w opcji
oświetlenie laserowe podwajające zasięg widzenia przy prędkościach powyżej 70 km/h
oraz animacje na powitanie i pożegnanie), mocne przetłoczenia w drzwiach, ostro
zaznaczone, szerokie tylne nadkola, tylne światła zawinięte na całej szerokości
samochodu i szklany dach. Pojazd mierzący prawie pięć metrów długości może
pochwalić się współczynnikiem oporu powietrza tylko 0,24 oraz elementami
aktywnymi aerodynamicznie (otwierane wloty powietrza do hamulców i chłodnic,
ruchome skrzydło z tyłu). Masa własna: ponad 2,3 tony.
Na kierowcę i pasażerów czekają bagażniki o pojemności 366 litrów z tyłu i 85
litrów z przodu (w zwykłym E-Tron GT z tyłu 405 litrów), trzy różne wersje
przednich foteli do wyboru, najnowsza generacja systemów multimedialnych Audi (cyfrowa
deska rozdzielcza o przekątnej 12,3 cali, 10,1-calowa konsola środkowa, usługi
Audi Connect, nagłośnienie Bang & Olufsen), tapicerka powstała w dużym stopniu z
materiałów z recyklingu, systemy wspomagania, które wyręczą nas podczas
parkowania lub monotonnej jazdy po autostradzie oraz specjalnie przygotowany
zestaw dźwiękowy, który może wynagrodzić brak dźwięku silnika spalinowego i
który odpowiada na różnego rodzaju zmiany regulacji ruchu drogowego
ukierunkowane na skradające się po cichu auta elektryczne.
Model E-Tron GT powstał w rekordowo krótkim czasie, a do uruchomienia jego
produkcji po raz pierwszy w historii Audi nie było potrzeby przygotowania
typowych prototypów. Dlaczego? Wszystko dzięki przynależności marki do grupy
Volkswagena i dzieleniu technologii z innymi producentami skupionymi w
niemieckim koncernie. A konkretniej: E-Tron GT dzieli platformę typu J1 z
elektryczną limuzyną Taycan ze stajni Porsche, która zadebiutowała jesienią 2019
roku. Od tego czasu Taycan pojawił się na rynku w kilku różnych wersjach
napędowych: od przeszło 760-konnej specyfikacji Turbo S z napędem obu osi po
bardziej skromną, prawie 410-konną wersję z napędem tylko tylnej osi.
Po elektrycznej limuzynie Audi można spodziewać się tylko jednego: napędu na
obie osie, firmowanego tradycyjnie pod nazwą Quattro. Typowe E-Tron GT to dwa
silniki elektryczne, po jednym na każdej osi, które w sumie dają 476 koni
mechanicznych. RS E-Tron GT to również dwa silniki elektryczne: ten na przedniej
osi dostarcza niezmiennie 238 koni mechanicznych, a ten na tylnej osi generuje
456 koni mechanicznych (o 31 koni więcej, niż w zwykłym E-Tron GT). Zupełnie
inne zarządzanie całym układem pozwala na wykrzesanie do 598 koni mechanicznych
oraz 830 niutonometrów. W trybie boost na około 2,5 sekundy możemy dostać do 646
koni mechanicznych, które są przydatne w trybie szybkiego startu lub podczas
wyprzedzania. To najmocniejszy, drogowy model RS w historii Audi. Na przedniej
osi zainstalowano jednostopniową przekładnię, na tylnej znalazła się 2-stopniowa
skrzynia biegów, która w zależności od sytuacji stawia na najlepsze
przyspieszenie lub oszczędność energii elektrycznej.
Silniki elektryczne podpięto pod chłodzone cieczą baterie, które ulokowano w
kilku pakietach w podłodze (baterii nie ma m.in. bezpośrednio pod stopami
pasażerów tylnej kanapy). Tak samo, jak w przypadku Porsche mamy do czynienia z
paczką litowo-jonowych baterii o pojemności 93 kilowatogodzin (85 kWh pojemności
użytkowej) i zdolnością do korzystania ze stacji szybkiego ładowania o mocy do
270 kilowatów (pięciominutowe ładowanie miałoby wtedy dostarczyć energię na
kolejne 100 kilometrów, a uzupełnienie energii z pięciu do 80% w idealnych
warunkach miałoby pochłonąć niecałe 23 minuty). W warunkach domowych maszynę
będzie można ładować m.in. ze stacji prądu stałego o mocy 11 lub 22 kilowatów, a
samochód wyposażono również w system odzyskiwania energii podczas hamowania lub
odpuszczania pedału gazu (z możliwością regulacji). Zasięg: do do 472 kilometrów
(według norm WLTP). Średnie zużycie energii elektrycznej: 20,2-19,3
kilowatogodzin na sto kilometrów (według norm NEDC). Baterie najlepiej czują się
w temperaturze w przedziale od 30 do 35 stopni Celsjusza, a przed szybkim
ładowaniem z najmocniejszych stacji podgrzewane są do około 50 stopni Celsjusza.
Standardem w RS i opcją w E-Tron GT jest adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z
możliwością zwiększenia prześwitu o 20 milimetry lub obniżenia o 22 milimetrów
oraz kontrolowana, współpracująca z systemem stabilizacji blokada mechanizmu
różnicowego na tylnej osi w zakresie o zera do 100%. W obu przypadkach za
dodatkową opłatą otrzymamy układ tylnych kół skrętnych (skręt do 2,8 stopnia),
węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe o średnicy 420 milimetrów z przodu oraz
aerodynamiczne felgi w rozmiarze do 21 cali. W typowej, codziennej jeździe Audi
faworyzuje tylną oś, a napęd przedniej przejmuje główną rolę tylko wtedy, gdy
zależy nam na zasięgu i oszczędzeniu energii elektrycznej. Pracę zawieszenia,
silników elektrycznych, 2-stopniowej skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego
można regulować w ramach kilku trybów jazdy: Comfort, Efficiency, Dynamic oraz
Individual. W trybie Efficiency, nastawionym na jak największy zasięg,
zawieszenie zostaje obniżone, a prędkość maksymalna zostaje ograniczona do 140
km/h. W trybie maksymalnej mocy rozpędzimy się do setki w 3,3 sekundy (3,6
sekundy poza trybem boost), a elektronika powstrzyma nas przy 250 km/h.
Na miejsce narodzin każdego egzemplarza elektrycznego gran turismo nowej ery
wybrano zmodernizowane, działające od 2014 roku zakłady Audi Sport w B&oouml;llinger
H&oouml;fe w Neckarsulm, które mogą pochwalić się zerowym bilansem emisji
dwutlenku węgla. Modele E-Tron GT będą powstawały na przestrzeni dzielonej ze
sportowym R8, które napędzane jest wolnossącym, benzynowym silnikiem V10 (coupe
montowane jest w dużej mierze ręcznie, proces produkcji elektrycznego GT jest w
większości zautomatyzowany). Produkcja poza granicami Niemiec nie jest
przewidywana. Ustalona przez producenta cena RS E-Tron GT na Europę to 138,2
tysięcy euro (w chwili premiery równowartość około 620 tysięcy złotych).
UKŁAD NAPĘDOWY
Napęd elektryczny - 2 silniki
Położenie - przód i tył
Całkowita moc - 646 KM
Całkowity moment - 830 Nm
Napęd - 4 koła
Baterie - 93.4 kWh
Odzysk energii - z hamowania
WYMIARY
Masa - 2347 kg
Długość - 4989 mm
Szerokość - 1964 mm
Wysokość - 1396 mm
Rozstaw osi - 2900 mm
Rozstaw kół (przód/tył) - 1702 mm/1667 mm
Opony przód - 245/45 R 20
Opony tył - 285/40 R 20
OSIĄGI
0-100 km/h - 3.3 s
Prędkość MAX. - 250 km/h
Zasięg elektryczny - 472 km