Alfa Romeo Giulia GTA (952) `2020 - ÑïîðòÑåäàí (Èòàëèÿ) 2016 | |
|
Alfa Romeo Giulia GTA Base (952) `2020 175890 ˆ Alfa Romeo Giulia GTAm (952) `2020 180810 ˆ |
ÒÅÑÒ-DRIVE`S
Alfa Romeo Giulia GTA Base (952) `2020
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 30.04.2020
Giulia GTA z 1965 roku to model, który w
historii Alfy Romeo zajmuje specjalne miejsce. Niewielkie coupe, bazujące na
seryjnej Giulii Sprint GT z karoserią zaprojektowaną w studiu Bertone, zostało
przygotowane w placówce Autodelta, odpowiedzialnej za wyścigowe modele włoskiej
marki. Całe nadwozie auta wymieniono na aluminiowe, dzięki któremu schudło z
okolic 940 do granic zaledwie 745 kilogramów, a jego prawie 1,6-litrowy silnik
podkręcono ze 115 do 170 koni mechanicznych. Już pierwsze starty pokazały, że
był to przepis na sukces.
Odchudzona, wyścigowa Giulia GTA - skrót od Gran Turismo Alleggerita, gdzie
ostatni człon oznacza "odchudzona" - siała spustoszenie na torach całego świata
przez kilka lat. Jej żywot przedłużyła ciągła ewolucja, która doprowadziła do
powstania Giulii GTAm, GTA Modificata, coupe z powiększonym silnikiem i mocy
podniesionej w okolice 220 koni mechanicznych. Giulia GTA zdobyła kilka tytułów
mistrzowskich i pozwoliła na wygrane w dziesiątkach wyścigów na całym świecie,
obrastając w tym czasie kultem i legendą, o których pielęgnowanie każdego roku
dbają zagorzali Alfisti.
Alfa Romeo w chwili narodzin pierwszej Giulii GTA działała od pięćdziesięciu
pięciu lat. Dokładnie pięćdziesiąt pięć lat później, specjalnie z okazji sto
dziesiątych urodzin Alfy Romeo zadebiutowała zupełnie nowa Giulia GTA. To
prezent dla kolekcjonerów marki z Mediolanu i samochód mający wynieść jej
wizerunek na nowy poziom, który jednocześnie odnosi się do jej sportowych
korzeni. Podobnie jak w przypadku pierwszej GTA, która z czasem doczekała się
modyfikacji i ewolucji GTAm, nowy model został przygotowany również w
ekstremalnej specyfikacji, która dopuszczona jest do zwykłego ruchu drogowego,
ale której środowiskiem naturalnym są tory wyścigowe.
Konstruktorom Giulii GTA przyświecała poprawa aerodynamiki oraz właściwości
jezdnych, a przede wszystkim redukcja masy własnej. Punktem wyjścia dla
sportowej limuzyny była 510-konna Giulia Quadrifoglio, model wprowadzony w
połowie 2015 roku, noszący dumnie logo z czterolistną koniczynką, którego
początki sięgają przedwojennych wyścigów grand prix. W porównaniu do
Quadrifoglio maszyna schudła o około 100 kilogramów. Taki wynik uzyskano między
innymi dzięki instalacji wału napędowego z włókien węglowych, paneli karoserii z
włókien węglowych (pokrywa silnika, przedni zderzak i nadkola, dach), foteli z
włókien węglowych, szerszemu wykorzystaniu elementów z aluminium oraz szyb z
Lexanu (tył i boki).
Kolejne kilogramy zaoszczędzono na tytanowym układzie wydechowym od Acrapovica,
którego końcówki zintegrowano z węglowym dyfuzorem. Aluminiowe felgi o średnicy
dwudziestu cali zamocowano na centralnej śrubie wzorem samochodów wyścigowych.
Rozstaw kół z przodu i z tyłu powiększono o pięćdziesiąt milimetrów, które dają
o sobie znać za sprawą poszerzonych nadkoli. Nowe jest zawieszenie: od sprężyn i
amortyzatorów, poprzez tuleje po mniejsze elementy składowe. Układ hamulcowy z
węglowo-ceramicznymi tarczami powstał we współpracy z Brembo. Zbędne gramy z
wnętrza samochodu wyrzucono dzięki wyścieleniu kabiny Alcantarą oraz wymianie
niektórych części na elementy wykonane z włókien węglowych. Na czterech
pełnowymiarowych fotelach nie oszczędzano: przeniesiono je prosto z z
Quadrifoglio.
Giulia GTA, na której dodatkowo wylądowało logo Autodelty oraz logo z okazji
110-lecia działalności Alfy Romeo, dziedziczy po Quadrifoglio również serce: to
2,9-litrowa jednostka V6 z dwiema turbosprężarkami. Włosi zadbali o to, aby
serce to biło jeszcze mocniej, niż do tej pory: motor generuje aż 540 koni
mechanicznych, czyli o trzydzieści więcej. Stosunek masy do mocy sięga jedynie
2,82 kilogramów na każdy koń mechaniczny. W połączeniu z funkcją szybkiego
startu pozwala to Włoszce na rozpędzenie się od zera do stu kilometrów na
godzinę w czasie zaledwie 3,6 sekundy. Jak określają ją twórcy: to supersamochód
do codziennego użytku.
Dla tych, którzy nie obawiają się wyrzeczeń i szukają czegoś jeszcze surowszego
czeka Giulia GTAm. Limuzynę wyróżnia wielkie skrzydło z tyłu, progi z lotkami
oraz ruchomy splitter z przodu, opracowane w ścisłej współpracy z Sauber
Engineering, jedną z komórek wchodzących w skład Alfa Romeo Racing, zespołu
mistrzostw świata Formuły 1. Miejsce tylnych siedzeń zajmuje tu klatka
bezpieczeństwa, której towarzyszą kubełkowe fotele z wielopunktowymi pasami,
wnęki do przechowywania kasków i gaśnic za plecami kierowcy i pasażera oraz
paski zamiast pełnowymiarowych uchwytów do zamykania drzwi.
Produkcja Giulii GTA oraz Gilii GTAm, razem wziętych, będzie limitowana do
jedynie 500 egzemplarzy, których rezerwacje uruchomiono tuż po internetowej
premierze auta w pierwszych dniach marca. Dla każdego klienta przygotowano
indywidualny proces zamawiania oraz dodatkowe pamiątki: tabliczki znamionowe z
numerem egzemplarza, certyfikat autentyczności, uszyte na miarę kombinezon,
rękawiczki i buty Alpinestars, kask Bell w kolorach auta, pokrowiec Goodwool na
samochód, fabryczny kurs bezpiecznej jazdy oraz możliwość odbioru maszyny w
zakładach Autodelta w Balocco. Z kolei fabryczne Centro Stile opracowało kilka
specjalnie malowanych wariantów jako pokaz możliwości indywidualizacji auta i
ukłon w stronę historii Alfy Romeo w sportach motorowych. Ceny na Europę: 143
tysiące euro za GTA i 147 tysięcy euro za GTAm, podatków nie wliczając. Giulię
GTA w Polsce wyceniono na 175,9 tysięcy euro (co najmniej 810 tysięcy złotych w
chwili ogłoszenia cennika), wliczając podatek 23% VAT.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V6 (BITurbo)
Położenie - przód
Pojemność - 2900 cm³
Moc - 540 KM
Moment obrotowy - brak danych
Napęd - 4 koła
WYMIARY
Masa - 1520 kg
Długość - brak danych
Szerokość - brak danych
Wysokość - brak danych
OSIĄGI
0-100 km/h - 3.6 s
Prędkość maksymalna - brak danych
Alfa Romeo Giulia GTAm (952) `2020
AutoGEN.pl - Przemysław Rosołowski - 30.04.2020
W roku 1965 dzięki wysiłkom Autodelty, komórki
odpowiedzialnej za wyścigowe modele Alfy Romeo, na świat przyszła torowa Giulia
GTA, Gran Turismo Alleggerita, która przez kolejne kilka lat rozgrzewała kibiców
marki na całym kontynencie i świecie. Niewielkie coupe, oparte na seryjnej
Giulii Sprint z karoserią od Bertone, odchudzono do zaledwie 745 kilogramów i
wzmocniono do 170 koni mechanicznych, dzięki którym auto obrosło tytułami
mistrzowskimi oraz legendą. W chwili jego debiutu Alfa Romeo działała od
pięćdziesięciu pięciu lat.
Dokładnie pięćdziesiąt pięć lat później, specjalnie z okazji sto dziesiątych
urodzin Alfy Romeo zadebiutowała zupełnie nowa Giulia GTA. To prezent dla
kolekcjonerów marki z Mediolanu i samochód mający wynieść jej wizerunek na nowy
poziom, który jednocześnie odnosi się do jej sportowych korzeni. Podobnie jak w
przypadku pierwszej GTA, która z czasem doczekała się modyfikacji i ewolucji
GTAm (GTA modificata), nowy model będzie dostępny również w ekstremalnej
specyfikacji, której środowiskiem naturalnym są tory wyścigowe.
Twórcom Giulii GTA przyświecała poprawa aerodynamiki oraz właściwości jezdnych,
a przede wszystkim redukcja masy własnej. Punktem wyjścia dla sportowej limuzyny
była 510-konna Giulia Quadrifoglio, model wprowadzony w połowie 2015 roku,
noszący dumnie logo z czterolistną koniczynką, którego początki sięgają
przedwojennych wyścigów grand prix. W porównaniu do Quadrifoglio maszyna schudła
o około 100 kilogramów. Taki wynik uzyskano między innymi dzięki wałowi
napędowemu z włókien węglowych, panelom karoserii z włókien węglowych (pokrywa
silnika, przedni zderzak i nadkola, dach), fotelom z włókien węglowych,
wykorzystaniu elementów z aluminium oraz szyb z Lexanu (tył i boki). Pakiet
aerodynamiczny - w przypadku GTAm m.in. wielkie skrzydło z tyłu, progi z lotkami
oraz ruchomy splitter z przodu - opracowano w ścisłej współpracy z Sauber
Engineering, jedną z komórek wchodzących w skład Alfa Romeo Racing, zespołu
mistrzostw świata Formuły 1.
Kolejne kilogramy zaoszczędzono na tytanowym układzie wydechowym od Acrapovica,
którego końcówki zintegrowano z węglowym dyfuzorem. Aluminiowe felgi o średnicy
dwudziestu cali mocowane są na centralnej śrubie wzorem samochodów wyścigowych.
Rozstaw kół z przodu i z tyłu powiększono o pięćdziesiąt milimetrów, które dają
o sobie znać pod postacią poszerzonych nadkoli. Nowe jest zawieszenie: od
sprężyn i amortyzatorów, poprzez tuleje po mniejsze elementy składowe. Układ
hamulcowy z węglowo-ceramicznymi tarczami powstał we współpracy z Brembo.
Wnętrze samochodu wyściela Alcantara oraz włókna węglowe. GTA przeznaczona jest
dla czterech osób na pełnowymiarowych fotelach z Quadrifoglio, GTAm tylko dla
dwóch. W tym drugim przypadku miejsce tylnych siedzeń zajął pałąk bezpieczeństwa,
któremu towarzyszą kubełkowe fotele z wielopunktowymi uprzężami, wnęki do
przechowywania kasków i gaśnic za plecami kierowcy i pasażera oraz paski zamiast
uchwytów do zamykania drzwi. Alfa Romeo zadbała o to, aby Giulia GTAm mimo braku
zainteresowania drogami publicznymi była dopuszczona do poruszania się po nich.
Giulia GTA, na której dodatkowo wylądowało logo Autodelty oraz logo z okazji
110-lecia działalności Alfy Romeo, dziedziczy po Quadrifoglio serce: to
2,9-litrowa jednostka V6 z dwiema turbosprężarkami. Włosi zadbali o to, aby
serce to biło jeszcze mocniej, niż do tej pory: motor generuje aż 540 koni
mechanicznych. Stosunek masy do mocy sięga jedynie 2,82 kilogramów na każdy koń
mechaniczny. W połączeniu z funkcją szybkiego startu pozwala to Włoszce na
rozpędzenie się od zera do stu kilometrów na godzinę w czasie zaledwie 3,6
sekundy. Jak określają ją twórcy: to supersamochód do codziennego użytku.
Produkcja Giulii GTA oraz Gilii GTAm, razem wziętych, będzie limitowana do
jedynie 500 egzemplarzy, których rezerwacje uruchomiono tuż po internetowej
premierze auta w pierwszych dniach marca. Dla każdego klienta przygotowano
indywidualny proces zamawiania oraz dodatkowe pamiątki: tabliczki znamionowe z
numerem egzemplarza, certyfikat autentyczności, uszyte na miarę kombinezon,
rękawiczki i buty Alpinestars, kask Bell w kolorach auta, pokrowiec Goodwool na
samochód, fabryczny kurs bezpiecznej jazdy oraz możliwość odbioru maszyny w
zakładach Autodelta w Balocco. Z kolei fabryczne Centro Stile opracowało kilka
specjalnie malowanych wariantów jako pokaz możliwości indywidualizacji auta i
ukłon w stronę historii Alfy Romeo w sportach motorowych. Ceny na Europę: 143
tysiące euro za GTA i 147 tysięcy euro za GTAm, podatków nie wliczając. Giulię
GTAm w Polsce wyceniono na 180,8 tysięcy euro (co najmniej 835 tysięcy złotych w
chwili ogłoszenia cennika), wliczając podatek 23% VAT.
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowy - V6 (BITurbo)
Położenie - przód
Pojemność - 2900 cm³
Moc - 540 KM
Moment obrotowy - brak danych
Napęd - 4 koła
WYMIARY
Masa - 1520 kg
Długość - brak danych
Szerokość - brak danych
Wysokość - brak danych
OSIĄGI
0-100 km/h - 3.6 s
Prędkość maksymalna - brak danych